Barbie og de andre
Utg?tte modeller er kanskje det fremste eksemplet p? Barbie som kulturelt samtidsspeil. Fra begynnelsen var Mattel raske med ? supplere Barbieuniverset med ulike karakterer. Fire ?r etter den f?rste Barbiedukken kom p? markedet i 1959, dukket den gravide Midge-dukken opp i butikkhyllene. ?ret etter s? Allan, Midges mann og Kens bestevenn, dagens lys. Begge dukkene har v?rt tatt ut av produksjon og relansert en rekke ganger, ofte som respons p? kritikk. S?rlig Midge har blitt kritisert for ? ‘promotere’ ten?ringsgraviditet.
I nyere tid, er Video Girl Barbie, lansert i 2010, og Sugar’s Daddy Ken, lansert i 2009, eksempler p? Mattels fors?k p? ? treffe b?de zeitgeist og ulike konsumentgrupper. Video Girl Barbie inkluderte et kamera, med kameralinse forkledd som smykke, og skjerm p? dukkens rygg. Idéen var at dukken kunne brukes til ? ta opp filmsnutter fra hverdagen. Imidlertid ble Video Girl Barbie tvunget ut av produksjon av FBI, som fryktet at dukkens innebygde kamerafunksjon skulle brukes i langt mindre uskyldig ?yemed. Sugar’s Daddy Ken, p? sin side, var rettet mot et voksent publikum, og ble lansert som en del av Mattels Palm Beach-serie. I forbindelse med lanseringen poengterte Mattel at den medf?lgende hunden heter Sugar, derav navnet, men understreket ogs? dukkens m?lgruppe. Hvorvidt produktnavnet var ment som et fors?k p? en delvis tilsl?rt, dagsaktuell sp?k, er uvisst.
Foto: Mattel.
Beyond Barbie
Mattels fors?k p? ? utvide produktkatalogen har tidvis v?rt uttrykk for d?rlig d?mmekraft. ? inkludere det utg?tte sortimentet i filmen og dertil ironisere over egne feilberegninger i filmen Barbie, vitner om tilsynelatende god selvinnsikt. Kombinasjonen av ? gi stereotypiske Barbie en eksistensiell krise og Ken store identitetskvaler parallelt med introduksjonen av Weird Barbie og alle Mattels dukker som har g?tt ut av produksjon, styrker publikums relasjon til Mattels merkevare og dens historie.
Som nevnt i tidligere blogginnlegg, har Mattel lansert en mengde merch i forbindelse med filmen. I forkant av filmens premiere ble det ogs? gjennomf?rt en omstendelig kampanje, men det var f?rst etter at publikum str?mmet til kinosalene at salget tok seg opp. Sammenlignet med tall fra juli-august 2022, ?kte Mattel omsetningen med 25% de samme m?nedene i 2023. Filmen har blitt omtalt b?de som et kulturfenomen og et globalt box office-fenomen, og det er n?rliggende ? anta at ?kt profitt var en stor motivasjon bak filmproduksjonen. Imidlertid viser dette ogs? med all tydelighet at det er filmen, forst?tt som en kompleks, velprodusert to timers reklamekampanje for Mattels stjerneprodukt, som skaper resultater gjennom ? reaktualisere Barbie som konsept i samtidskulturen og styrke publikums relasjon til Barbie som brand. Samlet sett kan man si at filmen og responsen, b?de kulturelt og ?konomisk, understreker Barbies relevans som ikonisk kulturspeil.
Litteratur og kilder
Busis, Hillary. 2023. Barbie’s Weirdo Dolls: All About Midge, Earring Magic Ken, and More. Vanity Fair. https://www.vanityfair.com/hollywood/2023/07/barbie-weird-discontinued-dolls
Hamadeh, Yasmeen. 2023. Meet Sugar Daddy Ken, Midge and ‘Barbie’s other discontinued dolls. Mashable. https://mashable.com/article/barbie-movie-all-the-discontinued-barbies-explained
Kavilanz, Parija. 2023. Barbie toy sales shoot up 25% after film’s release. CNN Business.
https://edition.cnn.com/2023/09/13/business/barbie-toy-sales-circana/index.html
Kenney, Erin. 2023. Mattel tried to report financials. All anyone wanted to talk about was ‘Barbie’. NPR. https://www.npr.org/2023/07/27/1190378734/mattel-tried-to-report-financials-all-anyone-wanted-to-talk-about-was-barbie
Presnell, Riley. 2023. Mattel’s Long, Weird History of Recalled Barbie Dolls. Collider.
https://collider.com/recalled-barbie-dolls/
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere