Weird Barbie: stereotypiske Barbies antitese

Gjennom karakteren Weird Barbie, aktualiserer filmen Barbie idéen om at det uperfekte ogs? har en plass i Barbieverden. Karakteren kan forst?s som en demonstrasjon av innsikt i forbrukeratferd, et fors?k p? inklusivitet og en utvidelse av Mattels merkevare. Samtidig f?yer den seg i rekken av de lukrative special edition-dukkene lansert post filmpremiere.

Bildet kan inneholde: smil, frisyre, ?yevipper, underholdning, rosa.

Foto: ScreenRant

Ikke rar, men rare

I motsetning til Barbie og Ken som ble lansert i overgangen mellom 50- og 60-tallet, og f?lgelig er i midten av 60-?rene, er Weird Barbie en tilsynelatende ung, ny figur. Imidlertid er konseptet velkjent: en Barbie-dukke som opprinnelig har v?rt ‘perfekt’, men fremst?r noe annerledes etter en mer eller mindre gjennomtenkt makeover. Antakeligvis har oppdagelsen av at Barbies blonde manke ikke vokser ut igjen etter en klipp, v?rt en t?ff innf?ring i konsekvenstenkning for mange barn verden over. Samtidig kan tilstedev?relsen av en figur som skiller seg ut blant de stereotypiske Barbiedukkene med ujevn frisyre, tusjstreker og kreative antrekk, v?re en l?repenge om at det ogs? finnes rom og aksept for det uperfekte.

Filmen Barbie poengterer denne innsikten. Weird Barbie representerer en dukke som har blitt lekt mye med over tid, og b?rer tydelig preg av det. Skuespiller Kate McKinnon gestalter den originale og eksentriske karakteren, beskrevet som “the keeper of everyone’s weirdness” – en sjamanlignende figur som har opparbeidet seg livsvisdom og kunnskap de stereotypiske Barbiene ikke besitter. N?r filmens hovedperson kastes inn i en eksistensiell krise, er det Weird Barbies viten om den virkelige verden som blir redningen. Like fullt er det Weird Barbie som st?r i kulissene og rydder opp etter at Ken endevender Barbielands samfunnsstruktur. Selv om de ‘perfekte’ Barbiene i utgangspunktet holder seg unna Weird Barbie, blir m?tet mellom det stereotype og det asymmetriske en demonstrasjon i annerledeshetens viktighet og verdi.


Foto: Warner Bros. / Mattel 

The value of weirdness

Ogs? her er filmen et speilbilde av sin samtid. Mangfold, inkludering og viktigheten av ? v?re seg selv, flaws and all, er h?yaktuelle temaer anno 2023. Dessuten er f?lelsen av ? v?re annerledes og uperfekt godt kjent for de fleste, og Weird Barbie kan i s? m?te leses som et symbol p? selvaksept – vi er alle Weird Barbie. Karakteren er intet mindre enn "relatable", og hennes plass i filmen kan styrke publikums relasjon til Barbie som mangfoldig konsept og merkevare. Likevel, kan man stille sp?rsm?l ved Mattels valg om ? lansere karakteren som en del av produktkampanjen post filmpremiere. For noen er dette et bevis p? at Mattel ikke forst?r hva Weird Barbie faktisk representerer: det individuelle, kreative og unike uttrykket som kun oppst?r n?r en Barbie blir et DIY-prosjekt. Flere har ogs? p?pekt at dukken ikke er weird nok. Det eksentriske og kreative er nedtonet og flytter fokuset vekk fra de positive egenskapene som assosieres med Weird Barbies viktige annerledeshet. Det masseproduserte er sjeldent individuelt eller unikt, men ofte lukrativt. Riktignok inkluderer Mattel en kontrasterende figur til den stereotypiske Barbiedukken i sitt produktutvalg, men hvis m?let er ? feire Weird Barbies annerledeshet, burde kanskje dukken hatt mer til felles med filmkarakteren.


Foto: Warner Bros. 

I tr?d med Ruth Handlers visjon om Barbie som et samtidsspeil, utvider Weird Barbie rammen for hva Barbie som konsept kan romme og gir samtidig tids?nden materiell form. Weird Barbie er en tydelig antitese til den tradisjonelle Barbiedukken, og et uttrykk for at kulturen ogs? omfavner annerledeshet. Og, selv om Weird Barbie som karakter og produkt f?rst har blitt lansert i 2023, har barn siden 60-tallet selv utfordret Barbies stereotypiske uttrykk med saks, tusj og kreativitet. Muligens har de unike Barbiene som befinner seg p? roteloft i de tusen hjem ogs? spilt en rolle i den enkelte Barbie-eiers verdsettelse av det uperfekte.

Litteratur og kilder 

Cohen, Rebecca. 2023. "The Weird Barbie Mattel is selling isn't Weird enough". Insider. https://www.insider.com/weird-barbie-mattel-kate-mckinnon-character-selling-isnt-weird-enough-2023-8

Entwistle, Brady. 2023. "The Concept of Weird Barbie Explained by Director & Kate McKinnon". Screen Rant. https://screenrant.com/barbie-movie-weird-barbie-explained-gerwig-mckinnon/

Hedash, Kara. 2023. "Mattel's Real Weird Barbie Doll Misses The Point Of Kate McKinnon's Movie Character". Screen Rant. https://screenrant.com/weird-barbie-doll-mattel-movie-miss-point-character/

Ingall, Marjorie. 2023. "We Are All Weird Barbie". Readers Digest.
https://www.rd.com/article/weird-barbie/

Av Kjersti Livesdottir Thorkildsen
Publisert 7. nov. 2023 22:52 - Sist endret 7. nov. 2023 23:14

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.