Oslo har et bredt utvalg av butikker hvor tusenvis av kunder handler hver dag. Vi i Boks ?nsker ? gj?re handleopplevelsen lettere for kunder gjennom ? effektivisere de ansattes arbeidsoppgaver. For ? oppn? dette ?nsker vi i Boks ? forenkle og forbedre butikkene gjennom teknologi og design.
Prosjekter 2019
I dagens samfunn trekkes vi mer og mer mot skjermbaserte verkt?y som tablets, PCer og lignende.
Vi ?nsker ? unders?ke bruken av skjermbasert underholdning blant barn i alderen 7-9 ?r p? SFO, og finne en m?te ? redusere dette.
Natteravnene ble opprettet i 1990 og har som hovedm?l ? v?re en politisk og religi?s n?ytral organisasjon som arbeider for ? gj?r bysentrum og n?rmilj? til trygge steder ? v?re for alle.
De har et stort fokus p? ? v?re synlige og ?ke trygghetsf?lelsen til unge og eldre, kvinner og menn i Oslos gater. I prosjektet ?nsker vi ? hjelpe natteravnene effektivisere sine arbeidsmetoder slik at de kan v?re der det trengs.
Vi i HCS har jobbet med ? legge til rette for ?kt innlevelse hos brettspillere, under spill av brettspillet Secret Hitler. Resultatet ble et et interaktivt spillbrett som fasiliterer ?kt innlevelse i spillet SH gjennom usynlig manipulerende interaksjon.
Enkelte seniorsentre tilbyr hjernetrim for dem som er bekymret for egen hukommelse og som ?nsker ? bruke hodet aktivt. Vi ?nsker ? se muligheter og l?sninger for ? kunne supplere eller utvikle hjernetrimkonseptet.
I Norge g?r vi mye p? og har mange ulike tilbud for mennesker med interesse for friluftsliv. Denne gruppen er imidlertid overrepresentert av eldre mennesker. Vi i SMAGS ?nsker ? unders?ke hvilke behov unge mennesker i interaksjon med naturen har og hva som skal til for ? vekke interesse for friluftsliv.
Hunden omtales ofte som menneskets beste venn, dette betyr at en stor andel av befolkningen vil eie en hund i l?pet av levetiden sin. Disse dyrene gir ofte mye glede i hverdagen, men det kan ogs? v?re sv?rt krevende ? v?re eier. Et spesielt problemomr?de mange sliter med, handler om ? f? motivasjon til ? gjennomf?re hundetrening. Vi i 101 har derfor laget DogTracker som skal v?re motiverende ved ? vise progresjon over hvor du er i treningen, hvor langt du har n?dd dine ukentlige m?l og hvordan du ligger i forhold til andre hundetrenere. Denne skal kunne gj?re hverdagen bedre for b?de tobeinte og firebeinte.
En forfatters arbeidsprosess er veldig ulik fra person til person. Noen er veldig strukturerte i sine arbeidsvaner, mens andre kan ta skriving litt som det kommer. Etter timer p? kontoret er det lett ? ta seg sm?pauser, og man kan fort miste oversikt over hvor mye man egentlig har jobbet den dagen. Vi i Pseudonym, i 澳门葡京手机版app下载 med én forfatter, vil se p? hvordan vi kan holde arbeidsdagen strukturert.
En typisk arbeidsdag for en systemutvikler best?r av stillesittende arbeid med programmering. Arbeidsverkt?yene er digitale, og befinner seg hovedsakelig p? PC-en. De kan derfor bli sittende i timesvis, noe som kan svekke b?de konsentrasjonsevne og fysisk helse. Dette er noe vi i DALIAS ?nsket ? forandre.
Bueskyting er en idrett med lite teknologisk nyvinning. Vi i team tr?kk ?nsker ? endre dette ved ? if?re teknologi som gj?r bueskyting morsommere eller mer givende for skytteren.
For de aller fleste kan et liv uten syn virke fjernt og vanskelig. Selv om det stadig jobbes mot universell utforming er det mange oppgaver som ikke blir tilrettelagt god nok for blinde. Vi i THNS ?nsker ? bruke teknologi for ? lage enklere l?sninger for blinde mennesker!
Det finnes mye fokus p? ? lage hjelpemidler til folk flest s? de blir mer effektive. Beklageligvis er det flere grupper som faller utenfor. En av disse gruppene er personer med avhengighet i behandling. V?r gruppe ville jobbe med denne m?lgruppen for ? bidra til en bedre hverdag.
Over ?rene har milj? blitt et av de mest omtalte og diskuterte temaene over hele verden. Vi har v?rt vitner til politiske kampanjer, streiker for klimaet og en stor ?kning i bevisstheten blant b?de gamle og unge i dagens samfunn. I dette prosjektet har vi valgt ? g? dypere inn i dette temaet. Kort fortalt er v?rt overordnede m?l ? skape en l?sning som kan v?re til hjelp for familier med ? bli mer milj?vennlige i hjemmet. Vi har valgt ? svare denne problemstillingen ved ? fors?ke ? redusere matsvinn i hjemmet.
Hvordan st?r det til med museene v?re? Er de engasjerende nok for dagens underholdningskultur? HVASS tar fatt i sansebruk p? Vikingskipshuset.
Hearing can be identified as the ability of the ear to perceive sound by detecting vibrations and changes in the pressure, and convert sound waves into information the brain understands and interprets as sounds. Sounds above 88 dB are considered to be harmful and can damage hearing. Musician are exposed to the loud noise and are more likely to have a noise-induced hearing loss. As a human ear has a vital role, our group AHAAR aims to help the DJ's to prevent the ear damages.