Tema og m?lgruppe
Vi har valgt oss ut blinde mennesker som m?lgruppe, da vi tenker det vil v?re spennende og givende ? utvikle og lage et produkt som kan v?re til hjelp for et menneske med synshemninger.
Vi kommer til ? starte datainnsamlingen med foreta flere semi-strukturerte intervjuer med blinde folk. Disse intervjuene kommer til ? v?re generelle for ? finne ut av hvilket tema som er mest hensiktsmessig ? g? videre med. Basert p? dette intervjuet kommer vi ogs? til ? ta stilling til hvilke flere roller vi burde v?re i kontakt med for ? f? s? rik data som mulig.
Vi har valgt en problemstilling som b?de er utfordrende for oss, samt sv?rt interesant og jobbe med. Ettersom hovedinteirvjuet v?rt var sv?rt innholdsrikt, samt inspirerende fant vi ut at vi hadde lyst til ? lage en l?sning som gj?r det lettere for blinde ? orientere seg hva gjelder klesplagg. V?r problemstilling lyder: lage en innretning som skal fortelle blinde personer om hvilket klesplagg de har foran seg, ved hjelp av Arduino.
Datainnsamling
Vi valgte ? rette v?re metoder og plan for datainnsamling inn mot en bruker. N?rmere bestemt en blind person. Vi begynte med ? hente inn store mengder sekund?r data, og etter mye s?king etter aktuelle personer, var vi heldig ? f? audiens hos Blindeforbundet p? Bislet, og fikk booket et intervju.
Vi gjennomf?rte et semi-strukturert intervju, som etterverdt utviklet seg til en spennende og sv?rt l?rerik samtale. Etter intervjuet hadde vi store mengder data som vi valgte ? kj?re igjennom et Affinity-diagram, for ? f? en bedre oversikt.
Vi endte her opp med en del forskjellige ideer, som vi grupperte for ? finne inspirasjon til ? begynne ? tenke p? videreutvikling av ideer. Vi ende opp med ? plukke ut 3 ideer som vi hadde troa p?, og utviklet s? lavoppl?se?lige prototyper p? papir (se mer om dette i Prototype Presentasjon).
Testing og Evaluering
Ettersom vi var uheldig og mistet muligheten til ? benytte v?r planlagte bruker til b?de testing og evaluering, m?tte vi finne en ny m?te ? gj?re dette p?. Vi endte opp med ? blindfolde venner og andre studenter, og f? dem til ? teste prototypene v?re i blinde. Vi tok i bruk en slags Wizard of Oz metode, der vi fikk v?re testere til ? pr?ve funksjonene gjennom forklaring, og at de fikk f?le seg frem.
Det var en hel del design-valg som vi fikk behov for ? forankre i evaluering. Blant annet: st?rrelse, farge og materiale p? boksen, opplesnings-hastighet, godkjennings-lyd, volum m.m.
V?r l?sning
Vi i THNS har utarbeidet en l?sning som vi kaller Kleshjelper?n. Det er en boks som skal fortelle blinde personer om detaljene p? klesplagg de har i h?nda. Kleshjelper?n fungerer ved at bruker skanner vaskelappen, som inneholder et RFID-tag, p? skanneren og kan trykke p? 2 forskjellige knapper. En knapp for detaljer om utseende (f.eks. Hvit Genser, st?rrelse M), og en knapp for vaske-informasjon (f.eks. Bomull, 30 grader).