Tema og m?lgruppe
Vi ?nsker ? gj?re et prosjekt om brukere som er i behandling for avhengighet. Temaet ble etterhvert
Problemstilling
"Hvordan kan brukere bli mer selvstendige i hvordan de håndterer og forholder seg til destruktiv kognisjon?"
Personvern
Vi vil beskytte v?r m?lgruppe, derfor har vi valgt ? anonymisere flere detaljer om denne. Av denne grunn er behandlingssenteret vi jobber med blitt kalt "huset."
Datainnsamling
Unders?kelsesmetodene vi har benyttet er et semistrukturert intervju med en deltaker for ? opparbeide oss domenekunnskap for hvordan vi kan tiln?rme oss m?lgruppa. Vi har ogs? lest forskningsartikler med tilknytning til "huset". Sekund?rlitteraturen gir oss en fyldigere forst?else for ulike tematikker vi vil snakke om ved et opphold p? "huset".
Gjennom et to-dagers opphold p? "huset" har vi f?tt samlet inn data som har hjulpet oss med ? utlede behov, etablere krav og lage v?re f?rste prototyper. Noen av de forel?pige prototypene er forankret hos de ansatte, og noen med de som f?r behandling p? "huset".
Senere i prosessen hadde vi en ny datainnsamling med en psykolog som fortalte oss om EMDR (mer informasjon senere) og som hjalp oss ? utvikle denne delen av artefakten v?r.
Tidlige prototyper
Basert p? unders?kelser og testing, ble en rekke idéer og l?sningsforslag vraket. Opprinnelig idé om ? bruke EMDR som venteaktivitet ble etter domeneekspertens innspill endret. EMDR-funksjonaliteten fikk etter denne evalueringen en ny rolle i artefakten. Ideelt sett skulle flere eksperter blitt inkludert i evalueringen av EMDR-funksjonaliteten for ? ha flere perspektiver om EMDR-teknikken. Ideen om ? ha en stor alarm for artefakten ble vraket p? bakgrunn av tilbakemeldinger i en brukerevaluering. Samme deltaker ga ogs? innspill p? stemningsrapport-funksjonen, og p?pekte at denne kunne f?re til misbruk. Prosjektgruppen valgte dermed ? endre funksjonen, og begrunnet dette med henblikk p? utarbeidet visjon. Artefakten b?r ikke tilrettelegge for at brukere isolerer seg, og unnviker den sosiale treningsarenaen.
De ulike tidlige prototypene ble n?ye vurdert og det ble funnet ut at det f?rste konseptet var mest spennende og f?ltes mest givende ut ? jobbe med. Enkelte elementer fra de andre prototypene kunne ogs? bli inkorporert for ? gi et mer komplett fremtidig artefakt. Det ble raskt tenkt fram en ny prototype som var bygget opp av disse funksjonene:
- En 'stemningsrapport' der brukeren kunne sende en beskjed til ansatte p? Huset om at de har en d?rlig dag. Dette for at de kunne v?re forberedt p? dette og ta de imot p? riktig m?te.
- En 'alarmknapp' som en bruker kunne trykke p? om de trenger at en ansatt opps?ker dem umiddelbart.
- Selvregulert behandling som kan dempe angst. Til dette skal EMDR brukes.
Behandling med EMDR
Kort fortalt er EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) en psykoterapautisk metode med form?l om ? eksponere den som behandles for ubehag ved ? aktivere ?yebevegelser. Det ble gjennomf?rt flere intervjuer med domene-ekspert for ? f? tilbakemeldinger p? denne funksjonaliteten.
Vanligvis utf?res dette med en terapeut til stede. Domene-eksperten har forklart at dette ikke er n?dvendig s? lenge brukeren har en m?te ? tilkalle hjelp p? om behandlingen ikke fungerer. I dag er det slik at om man f?rst trenger slik hjelp s? m? man tilkalle hjelp, eller s? kunne man valgt ? ikke gj?re noe med det. Med artefakten s? f?r man en mulighet til ? gj?re noe selv.
Videoer om EMDR (Ikke laget av prosjektgruppa)
Konsept
V?rt konsept for artefakten er balanse. Vi ?nsker ? opprettholde balansen som "huset" har laget gjennom sine rutiner og verdier. V?r artefakt skal gli inn i omgivelsene og supplere behandlingen p? "huset."
For ? understreke dette har vi valgt form-konseptet bakteppe. Det skal v?re naturlig for de som bruker det og skal bare v?re i bakgrunnen for 'skuespillerne', alts? behandlingstjenesten og "huset."
Senere prototyper
Det ble brukt en god del tid p? ? finpusse p? idéen v?r f?r vi begynte p? noen form for fysisk prototyping. I ettertid er det tanker om at kunne v?rt mer nyttig bruk av tiden om dette ble startet p? tidligere. Dette har uansett gjort at prosjektet har blitt mer realistisk og tanker om veldig mange aspekter ved artefakten har blitt tatt i betraktning p? denne m?ten.
Etter at n?dvendige komponenter var blitt skaffet kunne prototyping med Arduino startes. Tidligere tanker om hvordan koden kunne implementeres viste seg ? v?re brukbare n?r koden skulle skrives. I tidligere stadier var det usikkert p? om alle funksjoner som var hensiktsmessige ? prototype ville la seg lages innenfor en relativ kort tidsramme. Det viste seg at det ikke tok lang tid ? gj?re dette.
Artefakten - iRo
Gjennom prosjektet har det blitt utviklet en artefakt som vi har kalt iRo. Denne skal v?re plassert p? brukernes egne rom p? Huset. Man skal kunne rapportere inn hvordan man f?ler seg p? en skala fra en til ti. Om det er ?nskelig, kan man ogs? sende inn dette til ansatte.
Har man kommet til et punkt der ens tanker blir for mye og man m? finne en m?te ? komme ut av dette kan man bruke artefaktens EMDR-funksjon. Ved ? f?lge med p? et LED-lys som g?r frem og tilbake p? en horisontal linje skal man etter hvert merke at ens tanker blir ufarliggjort. Man f?r prosessert tankene sine p? en annen m?te n?r ?ynene har et fast punkt ? bevege seg etter mens man tenker. Dette er liknende hvordan man prosesserer dr?mmer under REM-s?vn. Behandlingen skjer p? et minutts intervaller. Mellom hvert intervall skal man tenke over hvordan tankene f?les p? et sted mellom en (n?ytral) og ti (h?yest forstyrrende).
Om man har en f?lelse for ? snakke med en ansatt ved Huset, men man ikke ?nsker ? g? ut av rommet sitt, kan man bruke samtale-knappen. Dette gir en beskjed til ansatte om at noen vil snakke, og hvem det er. Denne knappen kan ogs? brukes selv n?r man er i behandling.