Norsk stoldesign p? verdenskartet

Jeg har valgt ? endre objekt til Svein Ivar Dysthe sin 1001 AF Armchair, en stol fra Dysthe sin debutkolleksjon 1001. Et norsk designprodukt som slo igjennom internasjonalt i 1960 da Dokka M?bler presenterte kolleksjonen p? den internasjonale m?belmessen i K?ln. Jeg valgte ? endre til denne stolen p? grunn av fascinasjonen for norsk historie og design, og som en hyllest til Svein Ivar Dysthe som gikk bort tidlig i mars i ?r.

Bildet kan inneholde: m?bler, stol, armlene, autodel.

Svein Ivar Dysthe var en norsk m?belsnekker, h?ndv?rker og industridesigner f?dt i 1931. Dysthe gjorde seg anerkjent som m?belsnekker i Norge allerede fra midten av 1950-tallet, etter han tok svennebrev i m?belsnekkeri i 1950. Men, Dysthe ville skape egne m?belkreasjoner og tok en master i industridesign ved Royal College of Art i London, hvor han fikk ekstremt godt omd?mme. Dysthe fikk faktisk oppgaven i ? lage skolens gaveskrin til Dronning Elisabeths kroning som er Royal College of Art sin anerkjennelse til en student som har utmerket seg spesielt. Denne anerkjennelsen f?rte til jobb hos to kjente arkitekter i K?benhavn, ved navn With og M?llg?rd Nilsen. P? slutten av 1950-tallet og spesielt 1960-tallet, vokste den skandinaviske m?belindustrien enormt, hvor Dysthe hoppet p? b?lgen av det stilrene og funksjonelle formspr?ket til sine egne kreasjoner.
 

1001 stolene er produsert av Dokka M?bler A/S, som var et av landets ledende m?belprodusenter takket v?re 澳门葡京手机版app下载et med Dysthe. Deres 澳门葡京手机版app下载 satte norsk stoldesign p? verdenskartet, hvor det ellers var stor konkurranse fra blant annet danske designere som Arne Jacobsen og Hans J. Wegner som gjorde det stort med sine stoler som fortsatt er aktuelle i dagens hjem. 

 

1001 kolleksjonen, og spesielt AF armchair, slo godt igjennom i bransjen. I tillegg til ? bli utstilt i K?ln, var den og ? finne p? Triennalen i Milano, en italiensk kunst og arkitekturmesse med historie tilbake til 1930-tallet. Kombinasjonen av materialene st?l, skinn og tre var nytenkende, og passer like godt inn i et firma sitt kontor som i et norsk hjem. De vertikale og horisontale linjene skaper dynamikk i stolen, men den bevarer likevel et rent og minimalistisk uttrykk. 


Videre i neste blogginnlegg, og semesteroppgave skal jeg ta for meg Dysthe sin posisjon i norsk og skandinavisk designhistorie, samt Dysthe sitt utbredte sortiment av m?bler og industridesign.

Publisert 24. mars 2020 13:48 - Sist endret 24. mars 2020 13:48

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.