Lyset

I det store rommet, til venstre da jeg kom inn, hang det. Det var stort. Nesten like h?yt som meg og over to meter bredt. Midt i rommet var det benk til ? sitte p?. Jeg satt meg rett overfor bildet. Og ut av veggen flommet lyset, som om noen hadde hengt opp sola.

Oljemaleri, himmel, sollys, havn, vannvei

J. M. W. Turner, The Harbour of Dieppe

Det er noen ?r siden n?, men bes?ket i ?The Frick Collection? i New York gjorde et uutslettelig inntrykk. Jeg hadde sett noen av Turners bilder tidligere, og Edvard Munchs ?Solen? i Aulaen, men dette var noe annet. Hvordan i all verden var det mulig ? fange fenomenet lys p? denne m?ten? Jeg ble sittende som fjetret i en halvtime. Og glodde.

Kunstnere og arkitekter har alltid v?rt opptatt av ? fange og gjengi lyset, og aktivt bruke det til ? skape lys- og skyggevirkninger. Resultatet av slike anstrengelser ser vi p? alt fra skulpturer til bygningsfasader. 
Uten lys ser vi ikke. Det vet vi alle godt, men hvor mange tenker p? at vi faktisk ikke ser lyset, men kun effekten av det? 
Lys i seg selv er helt usynlig, men lys gj?r det mulig ? se v?re omgivelser. F?rst n?r synlige b?lgelengder treffer en flate eller et objekt, er det mulig for oss ? se.
Maleriet fra havnen i Dieppe er en representasjon av et fenomen som synssansen gir oss. 
Lyset er sv?rt viktig for v?re samlede sanseinntrykk. Vi vet at synet st?r for st?rstedelen av v?re totale sanseinntrykk.
I tillegg til synet, hjelper h?rsel, smak, lukt, og ber?ring oss til ? orientere oss i og forholde oss til omverdenen. Man kan tenke seg at fenomener knyttet til alle sansene kan danne grunnlag for drodlerier rundt design, men jeg skal fokusere p? sanseinntrykk som er knyttet til lyset. 
Allerede de f?rste menneskene som satt rundt b?let gledet seg over lyset og varmen. Vi har alle kjent den herlige varmen fra solen i ansiktet en v?rdag. Uten ? ha til hensikt forn?rme ?ge Aleksandersen med hans ?Myttji lys ? myttji varme?, har jeg ikke tenkt ? skrive om varmen som kan f?lge lyset. Dette til tross for at J?tuls flotte peisovner er elegant designet og at de kunne v?re interessante ? se n?rmere p? n?r det gjelder piratkopiering. Beskyttelse av immaterielle rettigheter kommer jeg tilbake til.
S? f?lg med. I neste innlegg kommer det litt mer om lys, men ogs? om ?min ting?.

Bildet:
Turner, Joseph Mallord William. The Harbour of Dieppe. Olje p? lerret. (173.7 x 225.4 cm) 182[6?]. 
Place: The Frick Collection, New York, New York, USA, Henry Clay Frick Bequest, 14.1.122, http://www.frick.org/. 
https://library-artstor-org.ezproxy.uio.no/asset/AMICO_FRICK_103804494. 


 

Emneord: Lys, belysning, lamper Av Sverre Johan Dahl
Publisert 5. feb. 2020 22:29 - Sist endret 11. feb. 2020 16:06

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.