Polaroid kan i sin storhetstid p? 70-tallet sammenlignes med Apple, men p? slutten av 1900-tallet begynte de ? slite. De hang ikke med p? den store digitaliseringen som definerte perioden, og i 2001 slo de seg konkurs. Etter ? ha blitt solgt videre et par ganger ble merkevaren i 2017 oppkj?pt av The Impossible Project, som i 2008 hadde startet et prosjekt om ? holde liv i formatet ved ? fortsette produksjonen av filmen brukt i Polaroidkameraene. De d?pte seg om til Polaroid Originals, og tilbyr n? kameraer i tiln?rmet lik kvalitet til de som ble produsert i Polaroids storhetstid. I mellomtiden har flere firmaer kastet seg inn i kampen om polaroidkameraet, og for tiden kan nok Fujifilms Instax sies ? ha den st?rste forbrukerandelen.
I en verden som stadig blir mer digitalisert, og hvor mennesker lever livet sitt i digitale medier, er det interessant ? se at disse selvfremkallende kameraene har overlevd. Kanskje er det nettopp p? grunn av v?rt digitale samfunn at polaroidbildene har gjenoppst?tt? Det kan sammenlignes med vinylplatens renessanse det siste ti?ret. Det som startet som en tilsynelatende forbig?ende trend blant hipsterbevegelsen, har gjort seg gjeldende som et etablert marked for en sammensatt forbrukergruppe. Det kan tenkes at vi savner ? ha fysiske ting ? se og f?le p?. Alle de ?yeblikkene som vi fanger med mobiltelefonen v?r, forsvinner fort i den voksende skyen av bilder og videoer.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere