USA 1950-60: Bildesign, estetikk og kultur

?rene mellom mindten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet regnes gjerne som en gullalder for amerikansk bildesign. Produksjon av biler p? en kommersiell skala var i stor grad et resultat av et ?konomisk skifte og en ny klassestruktur. Allerede mot slutten av 40-tallet begynte en ?kende produksjon av nye designbiler, og i samsvar med med denne utviklingen etablerte det seg ogs? en kultur knyttet til eierskap og bruk av disse bilene. 

Bildet kan inneholde: landbil, kj?ret?y, bil, motorkj?ret?y, classic.

Designet p? bilene handlet ofte om identitet s? vel som funksjon og nytte. De amerikanske bilene varierte i alt fra farger, form, st?rrelse og funksjon. Allikevel finnes det gjennomg?ende og varige elementer ved de ulike designene som har blitt st?ende som synonymer p? den amerikanske bilkulturen p? midten av 1900-tallet. Blant disse elementene finner vi den s?kalte halefinnen, eller car tailfin, som blant annet kom til syne hos bilmerker som Cadillac, Chevrolet og Dodge. Dette var ogs? et design som fikk betydelig effekt p? produksjon utenfor USA. 

Det interessante med dette designet er hvordan det formidler en slags romskip-estetikk. Bilkulturen p? denne tiden overlappet nemlig begynnelsen p? det man kaller Space Age, en tid hvor en voksende interesse for romfart var et dominerende aspekt i samfunnet. Man kan p? mange m?ter si at estetikken p? denne tiden indikerer en tydelig teknologi -og fremtidsrettet holdning som strekker seg over b?de industri og kultur. Min semesteroppgave vil i hovedsak ta for seg amerikansk bildesign p? midten av 1900-tallet, men vil ogs? diskutere kulturelle og industrielle fenomener som kan knyttes opp til dette. Videre blogginnlegg vil ogs? diskutere disse tingene med utgangspunkt i ulike objekter

Emneord: design, designkultur, estetikk Av Julie Margrethe Klevmark
Publisert 10. feb. 2020 19:10 - Sist endret 11. feb. 2020 13:09

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.