I en diskusjon rundt design og kj?nn er La femme bilen et perfekt eksempel p? et designprodukt hvor et distinkt skille mellom det feminine og det maskuline skjedde p? et kommersielt grunnlag. Dodge La femmes form baserte seg p? to tidligere Chrysler show biler, La Comte og La Comtesse, men gjennom stilistiske altereringer skulle bilen gj?res om til et eksklusivt kvinneprodukt. Ikke bare var bilen dekket (b?de i eksteri?r og interi?r) av beige og rosa pastellfarger, ogs? andre elementer ble lagt til. Kj?peren av en Dodge La Femme fikk ogs? med et sett av tilbeh?r, herunder blant annet veske, leppestiftholder, pudder, kam og lighter. Bak f?rersetet l? det ogs? medf?lgende regnjakke, hatt og paraply.
I mitt f?rste blogginnlegg ble det nevnt at design p? biler i denne perioden ofte handlet om identitet s? vel som funksjon og nytte. Bil og motorsport generelt har p? generell basis ofte blitt assosiert det det maskuline, noe som ogs? er gjeldende i dag. Det interessante med La Femme bilen er de spesifikke tiltakene leverand?ren tok i bruk for ? spesifisere produktet. Kvinnen skal ikke bare kj?re bilen, hun skal ogs? "v?re kvinne" n?r hun bruker den. ? gj?re om bilen til noe feminint har i dette tilfellet anhenget av estetiske og stilistiske virkemidler. Etter som bil og motorsport er sett p? som en manns domene, har ikke bil som noe maskulin i like stor grad avhenger av slike virkemidler. Dodge La femme var tildels en suksess, dog ikke s? vedvarende. Den f?rste La Femme versjonen kom i 1955, oppfulgt av en ny versjon i 1956. Konseptet omsider ble lagt p? hyllen i 1957
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere