Japonismen, den norske betegnelsen p? denne enorme interessen for Japansk kultur, fikk rotfeste i Norden fra 1880-?rene. Nasjonalmuseet utforsket i 2016 nettopp dette temaet i sin utstilling Japanomania i Norden 1875–1918, og vi kan f?lgelig lese hvordan det har kommet til utrykk i deres beskrivelse av utstillingen:
Japansk kunst og design ble sett p? som noe nytt, friskt og spennende. Vektlegging av asymmetri, forenkling og stilisering – kombinert med en stor beundring for naturens minste detaljer – fikk en forl?sende betydning for kunstnere og designere som n? ?nsket ? legge de historiske stilartene bak seg og skape noe nytt. Japonismen dannet opptakten til modernismen i Norden.
Arkitekter og designere som danske Arne Jacobsens virke kan i s? m?te sies ? v?re sterkt knyttet opp mot denne fortellingen, men kaster vi et blikk p? Armless Chair, nextmaruni / 2946-23, Kanin?restolen, livner det liten tvil om at ogs? Japanerne muligens har hentet tilbake inspirasjon fra v?re skandinaviske trakter, og kanskje den tidligere nevnte Jacobsen stolen Tungen.
Kanin?restolen er designet av de japanske arkitektene Kazuyo Sejima og Ryue Nishizawa, som sammen driver arkitektkontoret SANAA.
Stolen i b?k og st?l, opprinnelig tegnet som en del av Hus A i 2005.
Klienten hadde bedt om et hus for sosialt samv?r, hvor arkitekten svarte med ? tegne fem ?pne ?stuer?. Til denne usedvanlige konsolidering av rom trengtes en stol som kunne fungere for enhver situasjon.
Den uvanlige ergonomien gjorde den umiddelbart gjenkjennelig, med to ikoniske "kanin?rer" som tilsynelatende letter presset p? ryggraden. Den er ogs? bemerkelsesverdig smal, med sin beskjedne bredde p? bare 37cm.
Trass st?rrelsen ble stolen satt i produksjon av Maruni Wood Industry, hvor Seijma har latt seg sitere p? produsentens hjemmeside;
?Det er ingenting jeg er spesielt bevisst p?, men jeg er klar over at arbeidet mitt noen ganger blir tenkt p? av mennesker fra andre land for ? v?re s?regne japanske. Det virker som om det her sannsynligvis er en annen bevissthet rundt form og lek.?
Og som n?rmest for understreke hennes egen p?stand om Japanernes forhold til form og lek, lanserte i 2008 Maruni den SANAA designede Armless Chair (Wide), omtalt som en stol tilpasset det amerikanske markedet.
Hos den noe ?tykkere? stolen er ikke likheten til Tungen like sl?ende, men tanken p? komforten under middagen desto fjernere.
Logg inn for ? kommentere