Henrik Bull - det nasjonale og det internasjonale

Arkitekt og formgiver Henrik Bull var s?nn av en av Norges aller st?rste arkitekter, Georg Andreas Bull, som stod bak flere betydningsfulle bygninger i hovedstaden, som ?stbane- og Vestbanehallen, samt villaene p? Homansbyen. I Henriks familie var flere viktige skikkelser i norsk kulturliv, som fiolinist Ole Bull og maler Knud Bull. Det var en stor interesse for norsk kultur og historie, som m? ha satt sitt preg p? Henrik, da han valgte ? f?lge i sin fars fotspor.

I likhet med faren, dro Henrik til Tyskland for ? studere. Dette var vanlig p? denne tiden, ettersom det ikke fantes h?yere arkitektutdanning i Norge. Bull tok eksamen ved den tekniske h?yskolen i Charlottenburg i Berlin i 1887, og vendte s? tilbake til Kristiania, hvor han skulle f? flere betydningsfulle oppdrag. G.A. Bull var kjent for ? reise rundt i Norge for ? m?le opp stavkirker og viktige historiske bygninger. Dette var en vanlig metode blant datidens arkitekter, som Herman Major Schirmer senere gjorde til en del av utdannelsen ved Statens h?ndverks- og kunstindustriskole. Henrik gjorde ogs? som faren, og hans oppm?linger av historiske norske bygg ble avgj?rende for hans virke som formgiver. Denne tiln?rmingen handlet om ? forst? proporsjoner og m?l p? fortidens byggeskikk, og la disse bli f?rende i utformingen av nye uttrykk.

 

Denne interessen for fortidsvern og historie fikk sitt uttrykk i ulike historiserende stilretninger. Blant disse regnes ofte dragestilen som en av de siste, hvor arkitekt Holm Hansen Munthe var blant de fremste formgiverne. Munthe ledet an i utviklingen av en ny, nasjonalt forankret byggekunst i tre, basert p? tradisjonelle stabbur og stavkirker. Munthe arbeidet for ?vrig sammen med G.A. Bull, da sistnevnte var Stadskondukt?r i Kristiania.

 

Dragestilen regnes ofte som en avlegger av sveitserstilen, men der dragestilen var tuftet p? en interesse for norske tradisjoner og historie, var sveitserstilen internasjonalt orientert. Som nevnt ble landets arkitekter stort sett utdannet i Tyskland, og det er her vi finner opphavet til sveitserstilen - som alts? har et noe misvisende navn. Motiver ble hentet fra hele Europa, og resultatet var en internasjonal, eklektisk stil, som ble meget popul?r.

 

B?de nasjonale og internasjonale str?mninger var alts? gjeldende da Bull begynte sitt virke som arkitekt. Han kom til ? vise seg som en selvsikker formgiver, da han p? radikalt vis sammenblandet b?de nasjonale og internasjonale str?mninger i en svulstig hybrid. N?rmere ?rhundreskiftet gjorde Art Nouveau og dens tysk-?sterrikske variant Jugenstil, seg gjeldende i norsk arkitektur og design. Bull ble en pioneer, og den ledende ut?veren. Samtidig som han var orientert om den nye internasjonale stilen, forankret han den i den nasjonale dragestilen. Blant hans mest kjente eksempler, finner vi de arkitektoniske Gesamtkunstwerkene Historisk museum og regjeringsbygningen, samt dekorative arbeider for gullsmed David Andersen. Han designet ogs? m?bler, hvor den rikt utsk?rne sofaen i tre, beskrevet i et tidligere blogginlegg, er et h?ydepunkt.

Emneord: Henrik Bull, dragestil, Art Nouveau, Jugenstil, sveitserstil Av Eirik Stokke
Publisert 24. mars 2020 12:10 - Sist endret 24. mars 2020 12:10
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.