Uchiyamas designlampe 425 fra 2003 – et ikonisk design?
Svevende lys-ringer i rommet, lette og skyggeaktige i dagslys, mer lysende og kraftige, skulpturelle og n?rmest saturn-lignende om kvelden, n?r lyskilden tennes og lampen sprer lys til menneskelig aktivitet og gjenstander i rommet. Lyskilden er skjult slik at lampen ikke blender betrakteren, og de tynne, horisontale svevende tallerkener sprer lyset p? en lagvis og elegant m?te.
Slik er min umiddelbare opplevelse av Enigmalampen (den f?rste 425 og senere flere varianter i serien), designet av japaneren Schoichi Uchiyama i 2003. Designeren grunnla sin egen tegnestue i Tokyo i 1977. Han har vunnet flere renommerte designpriser, som Good Design Award i Japan i 1984, samt den tyske IF Design Award i 1985, 2004 og 2007. Rundt ?rtusenskiftet ble Uchiyama en av de kjente lampedesignerne til den historiske, danske lysprodusenten Louis Poulsen (grunnlagt i 1874). P? sin hjemmeside (www.louispoulsen.com) presenterer firmaet sin filosofi som forankret i ?den skandinaviske designtradisjonen der form f?lger funksjon, og hvor produktenes funksjon og design er skreddersydd for ? reflektere og st?tte rytmen i det naturlige lyset.? ?Vi designer for ? forme lys?!
Uchiyamas Enigma passer godt inn i Louis Poulsens filosofi om lysdesign, og den representerer ogs? en nyfortolkning av flerskjermsystemet. Louis Poulsen sier om enigmalampens design at den er en kombinasjon av japansk ynde og skandinavisk enkelhet. Uchiyama arbeider grundig og reflektert med designprosessen, der han mener at kontroll av lyseffekten er n?dvendig for ? oppn? belysning av h?y kvalitet. Han unders?ker intensitet og farge i lyset, skyggene p? gjenstandene og armaturens estetiske uttrykk. Om enigma-serien skal han selv ha sagt at den har v?rt et fors?k p? ? oppn? et mykt og blendfritt lys, variasjon av lysstyrken (lampen er dimbar), skj?nnhet i graduering og form, og skape et behagelig lys som gir betrakteren en f?lelse av velv?re.
Personlig ?nsket jeg meg en Enigma-lampe for vel 10 ?r siden, da vi bygde hytte. Men Louis Poulsen-lamper er kostbare og passet ikke med ?hyttebudsjettet?. N? har vel 10 ?r g?tt, ?konomien er bedre, lampen er like attraktiv og gjennom masseproduksjon relativt billigere, s? n? eier jeg ikke bare en, men s?gar to – som speiler hverandre, - som skinner p? gjenstandene rundt.
I kommende blogg-innlegg vil jeg g? dypere inn i filosofien bak designet, relatert til japansk og skandinavisk design og arkitektur, dr?fte materialbruk, form og estetikk, produksjonsopplegget, samt vurdere det ikoniske (det som er unikt, annerledes og beundringsverdig over tid) ved designet av Enigma-lampen.
Logg inn for ? kommentere