Hva har japansk og skandinavisk designkultur felles?

V?re assosiasjoner til tradisjonell  japansk arkitektur er forbundet med treverk, enkle konstruksjoner med ?rlig og estetisk materialbruk, hvor opplevelsen inngir letthet og ?penhet til naturen omkring. Japan er sv?rt integrert og p?virket av v?r vestlige verden, men i sin modernisering har  sv?rt mange arkitekter – og designere – beholdt sin inspirasjon for det enkle japanske huset. Tilknytningen til naturen, det enkle, utnyttelse av lyset, samtidig som utformingen av bygg/rom/gjenstander er ul?selig knyttet til bruken av dem, preger den nordiske arkitekturen, og kanskje s?rlig den skandinaviske funksjonalismen. Her har den japanske og nordiske arkitektur- og designkulturen mange fellestrekk.

Derfor er det kanskje ikke s? underlig at skandinaviske arkitekter og designere har latt seg inspirere av Japan. Og da heller ikke s? underlig at den anerkjente lampeprodusenten Louis Poulsen (grunnlagt 1874) har knyttet til seg japanske designere, - som Schoichi Uchiyama.

Enigma 425

Norges kjente arkitekturprofessor Sverre Fehn (1924 – 2009) var inspirert av japansk arkitektur, hvor treverk, enkle linjer og funksjonalitet st?r i sentrum. Aftenposten beskriver Fehns  ?Villa Schreiner? (1963, Nordberg i Oslo) i en reportasje fra 2008 kalt ?I mesterens hus og hage?, en villa som Fehn selv kalte ?Hommage au Japan?.  Boligen har et horisontalt preg, er jordn?r med sin ene etasje, b?rende reisverk ligger utenfor veggene, slik at vegger og hj?rner kan ?pnes opp, slippe lyset inn og gi utsyn til bakken og naturen utenfor.  Som ofte i japansk arkitektur oppleves et glidende skille mellom ute og inne, opplevelsen av ? v?re ute kan en ha selv om en er inne. Materialbruken (mest treverk) er enkel og linjebasert, l?sningene er praktiske og funksjonelle, men basert p? en ?sunn funksjonalisme der sanselighet er en naturlig del av bo-opplevelsen?. Stavangerarkitekten Tor O. Austigard bygger ogs? i dag japansk inspirert arkitektur i Norge. Han sier at ?i forholdet mellom m?rke og lyse rom likner den tradisjonelle japanske og nordiske arkitekturen p? hverandre. Begge gjenskaper den m?rke skogen og leirb?let? (fra Fagbladet Treogprofil 22.08.2018).

Design og arkitektur h?rer sammen. ? designe betyr ? skape noe nytt; for eksempel en ny ting, gjenstand eller byggverk.  V?r forst?else av design i dag, i hvert fall i industriell betydning, er tett knyttet til formgiving av et produkt.  N?r denne formgivningen gjelder byggverk, kaller vi det gjerne arkitektur. Bruk av diverse materialer til formgivning er felles for b?de design og arkitektur. Vi h?rer gjerne at design er en estetisk uttrykksform i slektskap med kunsten.  Tradisjonelt tenker vi p? arkitektur som kunsten ? planlegge, utforme og oppf?re byggverk, slik at de blir nyttige i den funksjonen de er tiltenkt (blir funksjonelle). Utformingen av bygg p?virkes og preges av kultur, historie, stilarter, arkitektens og byggherrens preferanser, smak og behag; - alts? estetikken spiller en kanskje like stor rolle som innen design generelt. Som det heter i Store norske leksikon (snl.no) under s?keordet arkitektur: ?Alt fysisk menneskeverk kan s?ledes f? rang av arkitektur?. – Og det samme kan vel sies om design; - som estetisk uttrykksform, i slektskap med kunsten, er den ogs? p?virket av samfunn, ?konomi, tidens ?ndelige og fysiske rammebetingelser, akkurat som arkitekturen. 

Schoichi Uchiyama er s?rdeles opptatt av lysets virkning, han designer og former lyskilden, slik at lyset ikke bare innehar funksjonen lys, men ogs? bringer estetikk og merverdi til rommet. Dette gj?res p? en m?te som ikke tar fokus fra omgivelsene, lampen er diskret og minimalistisk, i dagslys lite synlig. Lyskilden, som er dimbar, gir godt lys rett ned, samtidig som de minimalistiske akrylringene (matte i overflaten og blanke p? undersiden) reflekterer og sprer mystiske ringer av lys i rommet, og p? den m?ten framhever andre kvaliteter i rommet. S? heter ogs? lampen ?Enigma?, - ordet er gresk og betyr g?tefullt eller mystisk.

Jeg tror Enigma-lampen ville passet godt inn i interi?ret i Villa Schreiner. Lyset fra den ville framheve den ?rlige og enkle arkitekturen, understreke den varme dualiteten mellom lys og m?rke, samt gi et litt g?tefullt og svevende lys som forankrer innemilj?et til utemilj?et.
PS; Villa Schreiner er i privat eie, den ble tegnet i 1963, og Uchiyama kom med sin Enigma-lampe i 2003, alts? 40 ?r seinere. Begge produktene har blitt st?ende som ikoniske verk som jeg mener ville kle hverandre s?rdeles godt, de ville virkelig kombinere japansk ynde og skandinavisk enkelhet.

Av Alida B Kjellsen
Publisert 28. feb. 2020 10:18 - Sist endret 28. feb. 2020 10:20
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.