En gang i mellom fors?mmes det, og en plante d?r av f?lgene. Gjerne i hektiske perioder hvor dagene kun best?r av jobb, etterfulgt av take away, f?r den avsluttes med en eller annen meningsl?s tv-serie. Eller i ferier, hvor oppmerksomheten skiftes til andre viktigheter enn det vante. Kanskje var det en kaktus eller en sukkulent som ikke lenger fikk leve, og plutselig st?r det bare en tom potte igjen, som et slags symbol p? ens egen utilstrekkelighet. Sjeldent er det Monstera Deliciosa som m?ter den skjebnesvangre d?den. Den st?r liksom alltid igjen – som et token p? den ultimate planten; viltvoksende, egenr?dig, hardf?r og ikonisk. Allikevel finnes trangen til ? anskaffe seg flere arter, trangen til ? fylle den tomme potten.
Hva handler det egentlig om, dette sterke behovet for ? stadig tilegne seg nye ting? Gjennom magasiner, tidsskrifter, sosiale medier og fjernsyn blir vi matet med nye produkter, trender og estetiske retninger. Er det derfor vi hele tiden f?ler trangen til ? ha noe nytt? Hvor kommer det fra, dette sterke behovet for tidvis forandring og fornyelse av hjemmet v?rt?
Motebildet er i konstant endring og drevet at store markedskrefter. I f?lge Store Norske Leksikon kan man f?lge klesmotens historie tilbake til siste halvdel av 1300-tallet, da en ny kroppsn?r drakt ble lansert for b?de kvinner og menn, som startet det som vi kjenner i dag som skiftende moter, styrt fra de landene som er ledende politisk, ?konomisk og kulturelt. Med stadig hyppigere skiftende trender, sammen med stadig ?kende velstand, ?kte ogs? forbruket. Den samme tendensen kan ses i m?bel- og interi?rbransjen. Fra ideen om m?bler som skulle t?le tidens tann og g? i arv gjennom generasjoner, til hyppig lansering av nyheter hos dagens m?bel- og interi?rprodusenter. Konkurransen mellom produsentene blir st?rre og st?rre. N? gjelder det ikke bare ? levere kvalitetsm?bler til rett pris, man m? ogs? bygge merkevare gjennom flittig bruk av sosiale medier, helst 澳门葡京手机版app下载e med kjente designere, kunstnere og stylister, samt lansere nyheter flere ganger i ?ret. I tillegg skal det selvf?lgelig v?re i riktige og b?rekraftige materialer.
Fr?tsingen i stadig nye kl?r, nye m?bler og nye interi?rartikler er ikke lenger ansett som h?ykultur, men heller noe usmakelig og en regelrett egoistisk handling. Allikevel kjenner vi kanskje alle p? kj?petrangen og ?nsket om forandring og fornyelse, og m? dernest finne tilfredsstillelse andre steder – enten det v?re seg p? bruktmarkeder, gjennom maten du spiser eller antall planter i vinduskarmen.
Vannkannen m? fylles ikke bare en, to, men tre hele ganger. Rekkef?lgen p? vanning er den samme som alltid, fra h?yre til venstre, fra lavt til h?yt. P? den ?verste hyllen st?r den ikke oppreist lenger, kaktusen som ble kj?pt en gr? og regntung h?stdag noen ?r tidligere, som en p?minnelse om at varme, solfylte steder alltid finnes andre steder p? kloden. Den ligger nemlig d?d over pottekanten, som et offer for manglende solstr?ler og kj?rlighet. Later kanskje i et ?yeblikk som om det ikke var av fors?mmelse, men kommer raskt i tanker om at det egentlig er greit, for den var jo ikke s? fin som de andre, og fant aldri helt sin plass i miksen. Museum sl?yfes, og spaserturen ned til Stortorvet for ? lete etter en erstatning virker rimelig lystbetont.
Logg inn for ? kommentere