Uff, da sitter jeg igjen her torsdagskvelden og skriver.
I det forrige innlegget mitt skrev jeg om hvorfor Hipstere foretrekker tversoversl?yfen ovenfor slipset. I det innlegget kom jeg innp? hvordan hipstere ser p? resten av slipskledde mainstream samfunnet, hvordan sl?yfen var fylt med en annen symbolikk og ble et alternativ til det etablerte.
Derfor tenkte jeg denne gangen ? se litt p? oppfattingen av Hipstere utenfra. Den p?standen jeg har lyst ? diskutere er at hipstere er pretensi?se, snobbete og falske. Jeg skal redegj?re for den oppfatningen f?r jeg s? vil g? ut i noe svevende filosofiske sp?rsm?l. Jeg f?ler det er noen som missforst?r hva en hipster er; og det kan godt hende det er meg.
Jeg tenkte ? ta utgangspunktet i synet i denne artikkelen fra New York Times av Mark Grief fra 2010. http://www.nytimes.com/2010/11/14/books/review/Greif-t.html
I artikkelen ser Grief p? Hipsterne og deres konsum valg, deres ?smak?, i lyset av teorien til Pierre Bourdieu. De fleste er sikkert kjent med Bourdieu (det er ogs? p? pensum, fra Designing Objects av Boradkar, side 149, om klasse og smak). Bourdieu s? samfunnet som et hierarki, der individene ble plassert i hierarkiet etter hvor mye ressurser de var. Ressurser for Bourdieu var ?konomisk kapital (penger) men ogs? kulturell kapital (smak/livstil). Det Bourdieu fant ut med sin teori (og store kartleggende kvantitative arbeid) var at konsum preferanser fulgte av hvor i hierarkiet du var (og motsatt hvor i hierarkiet du var var avhening av hvordan du klarte ? tilegne deg og opprettholde visse livstiler). Disse funnene har alltid deprimert meg, fordi de gir design og kunst en rolle i ? markere og opprettholde et skiller mellom folk (som de p?peker i Designing Objects side 150). P? en artig m?te kan man si det blir hverdags propaganda! =)
I Griefs artikkel ser han Hipsterne som en gruppe mennesker som konkurrerer mot hverandre i et slikt hierarki. Og siden hipstere som gruppe ikke har s? mye penger, mener de at denne kampen blir utkjempet med smak. Hipsternes konsum, deres jakt etter noe anderledes, noe rart, noe kult, ?HiPT? er en syssel som skal gi status. Og statusen kommer gjennom ? ha ?oppdaget noe? .Hipsterne er alts? drevet av konkurranse og konflikt med hverandre i like stor grad som med resten av samfunnet. Med dette synet kan hipsteres entusiasme for noe, som jojoer, sees p? som kynisk trekk for dominans, at deres eksentriske smak er et ?nske om ? overg? alle oss andre. Grief mener det er derfor det er s? smertefult ? snakke om Hipstere, for alle de menneskene som praktisk talt er hipstere, fordi det blir en slags keiserns nye kl?r situasjon. ?The attempt to analyze the hipster provokes such universal anxiety because it calls everyone’s bluff?.
Bourdieu mente derimot ikke at folks preferanser, selv om de var styrt av bakgrunn, var falske. Gjennom oppvekst et sted i hierarkiet (barn av l?rer, barn av arbeider, barn av bankdirekt?r) ville man bli disponert til ? like noe og ikke andre ting. Bourdieu gav uttrykk for en viss determinisme i at din individualisme (og hvordan det viste seg i ditt konsum) var styrt.
Det er i ?nden av ? unnslippe Bourdieu's logikk jeg alltid har tenkt p? Hipstere. Og jeg har alltid tenkt at Bourdieu muliggjorde hipsterdom fordi ved ? p?peke hierarkiet og dets mekanismer skulle man klare ? unnslippe det og bryte det ned. At hipsternes eksentriske valg og interesser var en m?te ? jobbe mot systemet, ved ? motsette seg den smaken som var tilskrevet en. Og at det kan forklare hvorfor det billige og tacky er s? synlig blant Hipsterkulturen, for n?r smakshierarkiet var brutt opp kunne man sette pris p? alle ting. Hipstertingene kunne ogs? v?re eksentriske fordi hvis du ikke konkurrerte i hierarkier, s? trengte du heller ikke ? tilegne deg den relevante kulturelle kapitalen.
Og at gjennom ? g? igjennom en slik utpr?ving av alt mulig ville du finne det ekte og sanne som du faktisk brenner for.
Uff dette blir mer og mer bloggen til en angstfylt ten?ring. Og kanskje dette ble litt svart hvitt. Men jeg syns det er veldig spennende det skille om Hipsterne faktisk br?t ned hierarkier eller bare lagde nye. Jeg syns i hvert fall det er veldig fascinerende ? se og tenke over hvordan vi skal reagere p? Bourdieu. Klarte hipsterne ? frigj?re seg fra Bourdieu's verden? Er det mulig? Kan du noen gang ta et eget ?fritt? smaks valg?
F?r jeg slutter vil jeg bare nevne noe som hadde v?rt et l?ttis forskningsprosjekt. Alle vet jo at Bourdieu spurte folk om musikk og kunst og idrett osv. Men hva med porno? Jeg har veldig lyst ? se p? hvilke estetiske pornografiske uttrykk som de ulike klassene foretrekker. Kanskje er det et felt der Bourdieus logikk ikke spiller inn?
Sov godt og gud velsigne fedrelandet.
Jeg lurer ogs? p? om hipsterne br?t ned hierarkier eller bare lagde nye! Mer om det takk
Logg inn for ? kommentere