Som man kan se fra bildet, g?r vannet opp fra bakken mens barna leker p? pumpen. Vannet blir s? fraktet til et vannt?rn, og beboerne i landsbyen kan komme og hente vann n?r de ?nsker det.
S? hvorfor er denne pumpen et kroneksempel p? et d?rlig designet bistandsprosjekt?
En av de mest ?penbare feilene ved dette produktet var at barna, if?lge The Guardians utregninger, m?tte ?leke? i 27 timer per dag for ? skaffe nok vann til de 2500 beboerne i landsbyen. Et regnestykke som selvsagt ikke g?r opp.
En annen faktor var at denne pumpen ble plassert ut i landsbyer med sv?rt begrensede midler, og etter hvert som pumpen ble slitt og ?delagt, hadde de ikke ressurser til ? vedlikeholde den.
S? da kan man sp?rre seg; blir nye produkter designet etter hvilke behov som finnes? Eller blir nye behov til fordi det kommer nye produkter?
Behovet for vann er et av menneskets prim?rbehov, og det finnes allerede utallige eksempler p? vannpumper i verden. Det er derfor n?rliggende ? lure p? hvorfor designerne tenkte at PlayPump ville revolusjonere verdens pumpetilbud. Det er vanskelig ? forst? om designerne har designet noe de afrikanske landsbyene ?nsker seg, eller om de selv har tenkt at lek og nytte burde kombineres.
Et annet sp?rsm?l jeg f?ler det er viktig ? stille er hvorfor designerne bak PlayPump har tenkt at afrikanske barn trenger et lekestativ for ? leke. For meg vitner det om en ovenfra-og-ned-holdning, der man tror at barn i U-land ikke klarer ? finne p? leker selv.
Til slutt har vi den store elefanten i rommet: Gir ikke det ferdige produktet veldig d?rlige assosiasjoner til barnearbeid? Og det p? et kontinent som historisk sett har hatt samfunnsmessige problemer med utnytting av barn, samt sosiale tradisjoner som medf?rer en forventning om at barn skal jobbe tidlig, hjelpe foreldre og generelt utf?re oppgaver som i den vestlige verden blir utf?rt av voksne.
Prasad Boradkar er kanskje inne p? noe n?r han sier at det ? identifisere hvert minste mikrobehov hos forbrukeren lett kan f?re til at man designer produkter som bare ender opp som marginalt bedre produkter enn det man har fra f?r (2010:169). Det er lett ? mistenke at designerne bak PlayPump har overvurdert barnas behov for lek n?r de i utgangspunktet skulle designe et produkt som dekker et livsviktig behov. Den tradisjonelle vannpumpen har fungert for afrikanerne i alle ?r, s? da vil jeg avslutte med ?, p? godt norsk, stille sp?rsm?let: If it ain’t broke, why fix it?
Kilder:
Boradkar, Prasad. Designing Things. A Critical Introduction to the Culture of Objects. London: Bloomsbury, 2014. Andre opplag.
Chambers, Andrew. Africa’s not-so-magic Roundabout. Publisert i The Guardian 24.11.2009
Logg inn for ? kommentere