Den estetiske opplevelsen

Dette tredje blogginnlegget fors?ker ? knytte min ting (Technics SL-1200) opp til et designteoretisk tema. I forrige artikkel trakk jeg inn Tripp-Trapp stolen for ? illustrere det man kaller funksjonalistisk design. Deretter ville jeg skille form som f?lge av funksjon fra form med et funksjonalistisk preg, s?rlig i den elektroniske musikkens produktlandskap. Ved ? k?sere litt om det jeg tror er ALLE forbrukernes behov for ? speile seg selv i produktene de omg?s, er det tydelig at temaet som skal utforskes er smak -estetikkens rolle i en designprossess.

Ordtaket "Form follows function", som vi, i f?lge Designing Things- A Critical Introduction to the Culture of Objects av Prasad Boradkar, f?r fra Louis Sullivan, anses som en grunntanke i moderne design. I senere tid har det dog dukket opp nye m?ter ? gjengi dette forholdet mellom form og funskjon p?. "Form follows meaning" av teoretikerne Krippendorff og Butter (1989) og "Form follows emotion" av Harmut Esslinger (2006) er begge et uttrykk for ?nsket om ? forst? estetikkens rolle i en designprosess. 

Det er nok litt vagt ? omtale estetikk s? ofte, uten ? g? litt n?rmere p? hva man faktisk mener med begrepet, i sammenheng med produktdesign. Det vi allerede kan antyde er at estetikk og smak handler om en subjektiv opplevelse. Filosofen Immanuel Kant's skriver i sin Kritikk av d?mmekraften om smak og skj?nnhet:

If we wish to discern whether anything is beautiful or not, we do not refer the representation of it to the object by means of understanding with a view to cognition, but by means of imagination we refer the representation to the subject and its feeling of pleasure or displeasure. The judgement of taste, therefore, is not a cognitive judgement, and not so logical, but is aesthetic-which means that it is one whose determining ground cannot be other than subjective. (1951:31)

Denne filosofiske beskrivelsen av en "estetisk opplevelse" kan ytterligere knyttes til produktdesign ved ? vise til det tredje av Jerrold Levinsons (2003) tre fokusomr?der for estetikk: det f?rste er Kunsten, som kreativ ut?velse. Det andre fokuset ligger p? det estetiske egenskap, alts? visse objekters karaktertrekk, som for eksempel grasi?st, dynamisk, skarpt. Det tredje begrepet er den estetiske opplevelsen: sinnstilstanden og bevisstheten som produktdesignere ?nsker ? stimulere i deres forbrukere. Ved ? skape et spesifikt visuelt spr?k er designere med ? p? forme opplevelsen av et produkt. For min "ting", Technics-platespilleren og andre elektroniske musikkutstyr med funksjonalistisk/industrielt preg, kan det bety at man har fors?kt ? skape/tilegnet seg et produkt som oppleves i harmoni med forbrukerens egne identitet og ustr?ling.

Publisert 22. mars 2018 15:45 - Sist endret 22. mars 2018 21:05
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.