He may bring you happiness (eller gjeld)

Har du noen gang lurt p? hvorfor en liten figur med englevinger kan bli en kilde til tr?st og glede? Sonny Angels, med sitt lekne design og nostalgiske sjarm, har tatt sosiale medier med storm. Men hva er det som gj?r disse “sm? kj?restene” s? uimotst?elige, spesielt for “kvinner over 25”? 

Bildet kan inneholde: hud, hode, ansiktsuttrykk, virveldyr, leket?y.

Tatt fra Sonny Angel sin nettside.

Jeg skal unders?ke litt om hvorfor denne figuren med ulike hatter har f?tt s? mye oppmerksomhet i lys av dets historie, estetikk, og hvordan den holder relevans for dagens samfunn. 

I en skit fra Saturday Night live s? sloss en mann (Marcello Hernàndez) med en Sonny Angel-dukke (Bowen Yang) om en kvinne (Dua Lipa) i en skit av Saturday Night live fra 5. mai 2024.  

I denne skitten kommer der frem hvordan mannen synes at Sonny-Angel samlingen er creepy og p?peker at det er rart at de er nakne. Kvinnen forsvarer dem og synes de bare er s?te (dessuten er de ikke nakne, de har hatter p?!). 

Sonny Angel er skapt av Toru Soeya, en japansk designer og administrerende direkt?r i vareprodusenten Dreams. Selv om appellen ligger hos en yngre forbrukergruppe, eller hos “sjenerte ten?ringer” slik som mannen i skitten sa, s? designet Soeya Sonny Angel med tanke p? kvinner over 25 ?r.  

Konseptet hans var en ?liten kj?reste? som skulle tr?ste kvinner i vanskelige tider og gi en f?lelse av st?tte for ? bekjempe stress og bekymringer. Det har resonert med mange unge kvinner i overgang til voksenlivet, og ?kt populariteten flere ?r etter lanseringen. 

Det finnes forel?pig hele 58 serier man kan samle p? i Sonny Angel-serien der hver serie kan gi deg én av tolv ulike figurer. Noen av seriene kan inneb?re at de har p? seg et kostyme, slik som i “cat life”-serien eller “wonderland”-serien. De har et mykt design med lekende og fargerike kostymer. Til tross for at det virker som et leket?y for barn, s? er de ikke ment for ? lekes med. De har ikke bevegelige lemmer slik som Actionman- eller Monster High dukker. De har intet annen funksjon enn ? st? helt stille som en samlefigur eller dekorativ element som understreker m?lgruppen for produktet.

?nsket for Sonny Angel figuren tiltrekker appell for deres “cuteness”-faktor, og forsterkes av den avhengighetsskapende gatcha-modellen, der man ikke vet hvilken figur man f?r i pakken som blir kj?pt. 

Noen synes kanskje at dukkene er rare, men det er kanskje det at den nemlig er litt kitchy som tiltrekker et st?rre forbrukermarked. 

 

Nostalgi og “cuteness” er kapitalismens venn 

Per design er figuren sv?rt preget av ? vekke en nostalgisk og betryggende f?lelse hos forbrukeren. Catchphrasen “He may bring you happiness”, og inspirasjonen fra Kewpie, f?r frem dette.  

Da Sonny Angels ble skapt, var Japan inne i en mild lavkonjunktur, og fire ?r senere, i 2008, skulle landet bli hardt rammet igjen (Martin Sommer, 2009). Da er det kanskje ikke rart ? se for seg at Sonny Angels har f?tt en voksende popularitet i ustabile tider slik som n?. Dette ?ker igjen nostalgi-f?lelsen som respons i en lengsel for enklere tider.   

澳门葡京手机版app下载 viser til at ensomhet gjorde folk ekstra nostalgiske i de f?rste dagene av korona-pandemien - og antydet ogs? at nostalgi hjalp folk til ? f?le seg lykkeligere. Dermed kan man si at Sonny Angel figurene har en helbredende effekt for forbruker sin “inner child” ved at det minner om barndom og gamle tegneserie-stiler.  

Designet er inspirert av den popul?re Amerikanske tegneseriefiguren Kewipe (babyspr?k for Cupid) av Rose O'Neill, USAs f?rste publiserte kvinnelige tegneserieskaper, laget i 1909. 

 Dette bidrar ogs? til ? vekke en nostalgisk f?lelse hos forbruker, der mange er kjent med tegneseriefiguren som nesten har et identisk design til Sonny Angels-figurene.  

Nostalgien for tegneseriefiguren Kewpie har blitt kanalisert gjennom Sonny Angel sitt design og utnyttet gjennom forbrukerkapitalismen, der “rushet” eller gleden man f?r av ? f? en s?t figur man ikke vet hva er, blir en dyrebar valuta i nedgangstider.   

Votes For Women – Rose O’Neill Woman Suffrage Kewpie Postkort The Spirit of 76.

Det yngre publikumet som Sonny Angels appellerer til (spesifikt jenter) kommer vel av at det er flere yngre som bruker de sosiale mediene der Sonny Angels har f?tt mye oppmerksomhet fra, slik som TikTok, Pinterest og Instagram. Hensikten til designet er ogs? som sagt for ? gi emosjonell st?tte til forbruker som m?ter p? vanskelige tider. Man kan dermed trekke korrelasjoner av at det er mange unge som f?ler p? stress og bekymringer for fremtiden. 

Det er heller ikke bare dette som n?dvendigvis gj?r figurene s? popul?re, men kan v?re en forsterker. Jeg mener uansett at det er en korrelasjon og et m?nster med n?r “s?te”, nostalgiske og “barnslige” ting blir mer popul?rt i mainstream-en n?r det er usikre tider politisk, sosialt, globalt og ?konomisk.  

Og at dette b?r man kanskje v?re bevisst p? som forbrukere f?r vi bruker hundrevis av penger p? nakne babyer eller lignende (slik som jeg har gjort...) isteden for at senkapitalismen utnytter v?r lengsel for noe som metter v?rt behov for dopamin (jeg kommer til ? fortsette) (plis hjelp). 

 

Kilder:

Chrostowska, S. D. (2010). Consumed by Nostalgia? SubStance, 39(2), 52–70. http://www.jstor.org/stable/40801075 

SNL. (2024) Sonny Angel - SNL. https://www.youtube.com/watch?v=RFTvWtHVA8E 

Sommer, M. (2009). Why Has Japan Been Hit So Hard by the Global Recession?https://www.imf.org/external/pubs/ft/spn/2009/spn0905.pdf  

Zhou, X., Sedikides, C., Mo, T., Li, W., Hong, Emily K., Wildschut, Tim.(2021). The Restorative Power of Nostalgia: Thwarting Loneliness by Raising Happiness During the COVID-19 Pandemic. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/19485506211041830  

Sonny Angel Store.  https://www.sonnyangelstore.com/en/pages/about

 

Emneord: Sonny Angel, nostalgi, Cuteness, Kewpie, kitsch Av Maja Pedersen R?seth
Publisert 8. okt. 2024 12:37 - Sist endret 8. okt. 2024 12:37

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.