For ? f? et godt inntrykk av denne spesifikke utgivelsen, er man f?rst n?dt til ? kjenne til hvordan Boutique-filmene annonseres og markedsf?res. De fleste av de st?rste akt?rene annonserer nemlig nye filmutgivelser m?nedlig p? sosiale medier. En gang i m?neden legger Arrow Films ut innlegg p? sine sosiale medier kontoer, som gir et tidspunkt for de nye annonseringene sine, sammen med et bilde som kan hinte til hvilke filmer som kommer til ? bli utgitt. Det er en stor spenning tilknyttet utgivelsene av Boutique-filmer. Kommer din gamle favorittfilm til ? bli nyrestaurert? Kommer ditt favoritt-merke til ? f? inn en film du liker? Kommer det noe nytt og spennende du kanskje aldri har h?rt om? Dette er sp?rsm?l som de ulike akt?rene spiller p? med de m?nedlige annonseringene av filmer.
En sjelden gang derimot, blir det annonsert en “special announcement” utenfor de m?nedlige annonseringene. Dette skjer ofte med utgivelser som er st?rre enn de vanlige, filmer som har v?rt vanskeligere ? f? rettighetene til, eller mer omfattende ? produsere. Det knyttes ofte ekstra stor spenning til disse utgivelsene, og dette var tilfellet med utgivelsen jeg skal snakke om, “Bruce Lee At Golden Harvest”.
“Bruce Lee At Golden Harvest” er en utgivelse av alle filmene kampsport-ikonet Bruce Lee lagde sammen med Hong-Kong produksjonsselskapet Golden Harvest p? 1970-tallet. Filmene kommer i en hard boks, sammen med flere filmplakater, postkort, og en hardcover-bok om alle filmene.
Samleboksen har ikke ordin?r innpakning som man ser i andre filmutgivelser. Boksen har en forside med nytt kunstverk av filmstjernen selv, og selvf?lgelig den klassiske og gjenkjennelige Arrow Video-logoen og de fargerike Arrow CRT-strekene som er p? hver utgivelse. I stedet for at filmene er pakket inn i boksen som om den var en slags lomme, er boksen heller delt opp i to deler, der den ?verste delen kan tas av. N?r lokket tas av, avsl?res en illustrasjon av en kinesisk drage, som om det var rett ut fra et kinesisk tempel, p? midten av boksen. Inne i boksen ligger alle filmene vendt mot brukeren, pakket inn i papplommer med eget kunstverk for hver enkelt film.
Det er lite som er praktisk med samleboksen “Bruce Lee At Golden Harvest”. Papplokket som m? ?pnes opp fra toppen er mer tidkrevende enn en ordin?r Blu-Ray samleboks. Boksen er stor og tung, og har postkort og plakater som er un?dvendige om man kun er ute etter ? se filmene. Likevel kan det tenkes at boksens design ikke n?dvendigvis er ment til ? v?re enkel ? h?ndtere, men heller en opplevelse ? ?pne. ? l?fte lokket av boksen, ? se den sakte, men sikkert skli av bunnen i det den avsl?rer en haug av sm? papplommer, plakater og b?ker med sin karakteristiske Hong-Kong estetikk, er i seg selv en spennende brukeropplevelse. Brukeren kan med dette f? en f?lelse av ? bli invitert inn i en egen tidsepoke, akkurat som filmene og b?kene om Bruce Lee’s liv har som form?l ? gj?re. P? denne m?ten styrker samleboksen sitt design brukeropplevelsen til brukere som ?nsker ? fordype seg i Bruce Lee’s verker og liv.
Bruce Lee At Golden Harvest er en “limited edition” utgave. Boksen er alts? laget i begrenset opplag p? et par tusen kopier. “Limited Edition” er ord som gjennomg?r mye i Botique-filmens verden, der filmer ofte blir sluppet i harde-samlebokser f?r de til slutt blir utgitt p? i normale Blu-Ray bokser senere. “Limited Editions” gir filmene en slags falsk samlerverdi. Ved ? gi ut begrensede utgaver, signaliseres det til forbrukeren at utgavene kommer til ? forsvinne fort, og at de m? kj?pe utgavene n? dersom de vil ha tak i dem. P? denne m?ten kan de begrensede utgavene sees p? som et, til en viss grad, kynisk salgstriks for ? kjappere f? pengene ut av lommeboka til forbrukeren.
Bruce Lee At Golden Harvest er dermed et godt eksempel p? m?ten Botique-akt?rene markedsf?rer og skaper engasjement for forbrukerne. De begrensede, men sv?rt detaljrike utgivelsene er attraktive for forbrukerne p? grunn av sin tilsynelatende sjeldenhet, men ogs? p? grunn av sitt l?fte om ? invitere forbrukeren inn til andre kulturer og tidsepoker – en bit av filmhistorie p? hylla!
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere