Futuro-hytte-lampen: en soveromsodyssé

Lek, frykt og eskapisme - Hvorfor vender vi alltid tilbake til rommet?

Bildet kan inneholde: plante, virveldyr, tre, bildekk, leket?y.

En liten flokk av Wololows miniatyr-futuroer i sitt mer eller mindre naturlige habitat 

Allerede fra barnsben av - det vil si, etter én spesifikk skoletime i andreklasse hvor klassens urokr?ke hadde sett Knut J?rgen R?ed ?degaard p? TV og blitt en slags helfrelst dommedagsprofet for en uke - har jeg v?rt livredd for verdensrommet. Ironisk nok elsker jeg Space Age-design. Hverken av de to f?lelsene er jeg alene om, og Space Age gjennomg?r n? sin n-te gjenoppliving. Skyldes det bare den evinnelige trend-pendelen, eller er det kanskje noe mer som ligger til grunn?

Det slo meg da jeg for et par ?r siden kom over Instagram-kontoen @futurohousemodel, og var rett ved ? ryke p? en aldri s? liten Kickstarter- smell. Bak kontoen sto et knippe amerikanske designere som via kronerulling ville lansere Matti Suuronens ikoniske UFO-formede Futuro-hytte som en yndig liten nattbordslampe. Det var jo unektelig litt ironisk at jeg - som s?vidt turte ? se Kubricks 2001, men bl?nekter ? se b?de Interstellar eller Gravity i frykt for mareritt - nesten fysisk m?tte holde meg selv igjen fra ? kj?pe en UFO-nattlampe. Hva er det med Space age-estetikken s? koselig?

Det fryktelige rommet (med det rare i?)

S? rart er det kanskje ikke likevel, om man tar SpaceAge-stilens opphav under lupen. Satt p? spissen kan man si den p? én m?te er litt motivert av frykt. Under stil-forgjengeren Atomic Age er vi i den kalde krigen. Verden holder pusten. Atomkrig er én stor, r?d knapp unna. Likevel - selv om man har en slags kollektiv atom-angst, er tapeter, serviser, bygninger og veggklogger er smekkfulle av referanser til elektroner, atomkjerner og raketter.

Noen ?r senere er det ikke atomet som skal temmes, men m?nen. Romfart gikk fra ? bare v?re ren sci-fi á la Jules Verne til en faktisk realitet, og designere og arkitekter  tok til ? tegne for den nye fremtiden. Resultatet ble et slags optimistisk kollasj av morsomme former i krom og plast - fortrinnsvis oransje. Fremtiden var alts? noe ? glede seg til, og pessimister fikk en avrundet og vennlig eskapisme i oransje plast for ? dr?mme seg bort fra v?r jordlige virkelighet. 

Farao p? ferie i farmoras Futuro

Bildet kan inneholde: sky, himmel, fjell, plante, natur.
Naturo: Ingenting ? si p? beliggenheten til denne Futuro-hytta i Dumbai, Russland.

Finske Matti Suuronen var blant de som ikke n?yde seg lamper og stoler. Med sin UFO-formede liksom-flyttbare fritidshytte som l?d det passende navnet Futuro tok hanfremtidsidéen et hakk videre. Man kunne n? ogs? leve og feriere p? fremtidsvis, ikke bare sitte i den. Det ble litt overveldende for den gjengse mann i gata, men til tross for at det ble bygget f?rre enn hundre stykker, er den s?pass ikonisk at fanskaren har viet den en slags wikipedia-lignende hjemmeside. Og n? alts? en hyllest i bordmodell. 

Hjemmekontor-effekten og voksenleker

Bildet kan inneholde: interi?rdesign, fritid, bygning, komfort, rekreasjon.
Funky, fresh, futuro: innsiden av en futuro-hytte fra det glade 60-tall.

Den stramme skandinaviske minimalismen har v?rt p? retretten en stund, og Midcentury-estetikken har blitt kalt ?the pumpkin spice latte of design?. Retrofuturismen fra ?rtusenskiftet har v?rt trendy blant den yngre garde i flere ?r allerede, men ogs? de voksnes blikk har ?pnet seg for leken. Da vi ble bura inne i egne leiligheter under pandemien kj?pte vi voksen-lego, malte stueveggene i farger som minnet mindre om glattcelle-hvit, og strikket barnslige balaklavaer til den store gullmedaljen. I norske stuer har det dukket opp pidestaller og lamper som tatt rett ut av Dr?mmehagen. I dette klimaet har ogs? flere av de gode, gamle Space Age-klassikerne f?tt sin renessanse. Kanskje fikk pandemi-alvoret oss til ? trekkes mot mer t?ysete design som et slags alibi for ? kunne kj?pe seg overdimensjonerte leket?y. 

Vi har n?dd fremtiden - men teknologien er stygg og jeg er skremt.

Men n? st?r vi alts? her. 2001 er et kvart ?rhundre siden, Kubricks 2001 nesten tre kvart, og v?rt forhold til teknologi er minst like anstrengt som f?r. SpaceX lover staycation i rommet for de rikeste, mens KI truer med ? ta jobben din p? lang sikt. Rent designmessig har mye av teknologien i v?r tid malt seg inn i et slags tr?stesl?st og n?kternt minimalistisk hj?rne hvor det snart ikke er mer enn skjermen som st?r igjen. Borte er valgmulighetene fra 2000-tallets klapptelefonmani. 

Kanskje er det ikke s? rart at vi dr?mmer oss litt tilbake til fremtiden vi aldri helt n?dde, med marsboere og svevebiler til hvermannsen. Og kanskje blir dr?mmen litt hyggeligere med en Futuro p? nattbordet. 

 

Emneord: Space Age, design, Futuro, Futurisme, retro, retrofuturisme Av Emma Sanne
Publisert 22. okt. 2024 05:20 - Sist endret 12. nov. 2024 04:39

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.