Coogi genser - et luksuri?st souvenir fra Australia

Opprinnelig kalt Cuggi, ble merket etablert i 1969 av Jacky Tarano i Melbourne, Australia. Senere ble merket omd?pt til Coogi for ? likne et urfolk australsk navn. Merket posisjonerte seg som et luksuri?st souvenir fra Australia, med australsk ull og fargerike, teksturerte m?nstre som sine kjennetegn.

Global anerkjennelse kom til merket med oppgangen til den amerikanske rapperen Biggie Smalls. Ved ? bruke Coogi og nevne det i sangene sine, spredte rapperens enorme innflytelse i hip-hop verdenen seg til Coogi merket. Mange hip-hop fans, inspirert av sin idol, begynte ? kj?pe genserne. Rapperen var ogs? en innflytelsesrik figur i moteindustrien, noe som bidro til at merket ble et mote- og kulturikon p? den tiden.

Populariteten og anerkjennelsen av merket avtok tidlig p? 2000-tallet, og ble ytterligere svekket da det ble solgt til et st?rre selskap, noe som f?rte til redusert kvalitet p? materialene, en av merkets signaturtrekk. En annen ?rsak til den tapte populariteten var fremveksten av mange nye merker og stadig skiftende trender og ettersp?rsel fra publikum.

2014 var ?ret for Coogis gjenoppblomstring. De relanserte en linje med herregenserer i kvalitetsmaterialer, noe som vekket ny interesse for merket. Comebacket har ogs? brakt mer oppmerksomhet til Coogis vintage stykker, noe som bekrefter merkets rettmessige plass i motens historie. Samarbeid med andre merker gj?r at Coogi ikke bare er et moteikon fra 90-tallet, men ogs? kan rette seg mot et nytt, moderne publikum og ha sin plass i samtidsmote.

 

Det som f?rst var et luksuri?st souvenir fra Australia, er n? et statement plagg som for alltid har sin plass i mote.

 

Emneord: coogi genser, mote, coogi Av darja kotelnikova
Publisert 28. okt. 2024 13:21 - Sist endret 28. okt. 2024 13:21

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.