IKEA har bygget opp et image om det svenske, friske, sunne og sympatiske. Historien om Kamprad st?r i sentrum av dette arbeidet. Men IKEA bruker ikke bare Kamprad som mytologisk skikkelselse for ? etablere bedriftens kjerne-verdier, de gir ogs? m?blene personlighet og identitet; en egen historie.
I 2009, da "Billy"-hyllen fylte 30 ?r, utga IKEA en egen bok kalt BILLY - 30 ?r med BILLY, der hyllen ble gitt en egen personlighet og stemme. I boken blir man kjent med Billy gjennom hans preferanser i b?ker (som han fors?vidt anbefaler til b?de barn og voksne), mer grunnleggende personlige data og familie. For eksempel blir den noe bredere bokhyllen "Bergsbo" introdusert som Billys kj?reste. Boken inkluderer ogs? en slags tidslinje som oppsummerer hendelser i popul?rkulturen fra Billys "f?dsel" og frem til utgivelsen av boken i 2009. I referansene er det virkelig noe enhver kan kjenne igjen, enten det er en kommentar om annen verdenskrig ("Billy" ble produsert i bj?rk n?yaktig 50 ?r etter krigen tok slutt) eller at den deler fornavn med skuespiller Billy Crystal. Det masseproduserte produktet har med andre ord v?rt der gjennom det samme som oss, noe som gj?r det enklere ? f? et personlig forhold til den. Samtidig gis "Billy" et kosmopolitisk preg.
Som forbrukere definerer vi v?r identitet ut ifra produktene vi kj?per. IKEA bruker identitet, kultur, symboler som salgsteknikk ved ? dramatisere og skape en historie rundt produktet. Dette gj?r at produktet f?les meningsfylt og autentisk, p? tross av dets litt n?ytrale og personlighetsl?se karakter.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere