Utstillingen var pakket med nyproduksjoner av gamle norske designklassikere fra 50 og 60-tallet. Stoler som Hans Brattruds Scandia, Sigurd Resells’ Bambi 56/1, og Torbj?rn Afdals benk Krobo, var ? se p? m?belprodusenten FjordFiestas stand. Produsenten LK Hjelle hadde utstilt en sortlakkert nyproduksjon av Sigurd Resells lenestol Falcon, i metall og skinn. Sistnevnte lager ogs? nyproduksjoner av den kjente Fiesta-stolen i kryssfiner. Hva kommer dette av? Her er alts? ? Nasjonalmuseet involvert i ? avholde en designmesse som i stor grad har akt?rer som lener seg p? nostalgi, utpr?vde design, og dermed trygge investeringer.
I dette og de kommende blogginnleggene vil jeg fors?ke ? utforske og analysere fenomenet nyproduksjon, konkretisert i norsk m?beldesign. Jeg skal plukke ut et eller to objekter som eksemplifiserer den norske m?belindustris fetisjering av fortiden, og hvordan dette fenomenet ikke kun inntreffer i kun designkultur, men i massekultur som helhet. De kommende bloggpostene m? fungere som et kompass til en god semesteroppgave, og det er med det forbehold at innholdet vil kunne svinge noe i l?pet av semesteret. For ? komme frem m? en f?rst vite hvor en skal.
Designikonet "Bambi" Modell 56/1
Den funksjonalistiske arvens om i mellomkrigstiden rasjonaliserte b?de arkitektur, bestikk, og m?beldesign s? etter andre verdenskrig en motb?r i form av mykere og lunere ting. Den kalde og sterile funksjonalismens bruk av sort, st?lr?r og kvadratiske former, ble m?tt av varme eksotiske tresorter som palisander, teak, og , avrundede kanter, og organiske materialer. Et kroneksempel p? dette er lenestolen "Bambi" Modell 56/1 som ble tegnet av nordmannen Sigurd Resell i 1955, og produsert av Gustav Bahus Eftf. A.S i 1956. Stolen ble laget av den eksotiske tresorten teak, mens rygg og sete ble vevet i rotting. Det ble rettet noe kritikk ikke mot Bambi-stolen spesifikt, men mot den dominerende bruken av eksotiske materialer. Kritikere mente dette kom gjennom den danske m?belindustriens popularitet, og som f?lgelig at norsk industri ?nsket ? kapitalisere p? samme mote. Likevel ble kritikken som kom ut p? 60-tallet definert av ? rette seg mot materialenes “falskhet”, og for ? ikke v?re “norsk nok”. Tresorter som furu og bj?rk ble portrettert som ?rlig, ekte, og passende for akkurat norge.
Det er derfor interessant at nyproduksjonen av Bambi 56/1 som Fjordfiesta relanserte i 2021 blir laget i enten eik, eller valn?tt. To materialer med lysere toner enn den originale teak som Gustav Bahus produserte stolen i. Det er likevel tvilsomt at den ovennevnte kritikken fra 1960-tallet ligger til grunn for materialvalget, da hensyn som klima og milj?, eller at produksjonen foreg?r i Italia er det som faktisk er ?rsaken til materialvalget. Likevel kan det v?re mulig ? knytte disse endrede designvalg til en kanonisering av den norsek designhsitorien, hvor lyse tresorter "bedre" representerer det "norske", "naturlige", og "ekte".
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere