Playstation del 3: Reklame

I v?r digitale tidsalder er det mange m?ter ? bli eksponert for et produkt p?. To hovedlinjer er m?tene et selskap selv reklamerer p?, og m?ten forbrukerne gjennom sosiale medier viser frem tingen.

Innledningsvis vil jeg trekke frem en personlig erfaring tilknyttet nettopp dette: IKEAs Djungelskog, en gedigen brunbj?rn, blir gjennom deres nettsider avbildet med sm?barn - og dette kan sies ? v?re IKEAs antatte m?lgruppe for kosebamsen. Gjennom sosiale medier, spesielt Tik Tok, gikk derimot produktet viralt blant en helt annen del av befolkningen: unge voksne. Det var denne ?reklamen? jeg selv ble eksponert for, og en del av min motivasjon til ? skaffe meg denne bamsen selv. Hvem som til syvende og sist kj?per og bruker en ting avhenger av hvem som blir representert sammen med tingen, i tillegg til hvordan de blir representert. I denne delen vil jeg presentere ulike reklamer Playstation selv har hatt gjennom tidene, og hvem som blir representert i disse.

Hovedsakelig fant jeg Playstation-reklamene jeg viser her fra nettsiden adsoftheworld.com, som kartlegger ulike reklamekampanjer og hvem som st?r bak dem. Her viste de ganske varierte reklamer, men spesielt to av dem pekte seg ut for ? appellere til en slags maskulin feberdr?m: En 2013-reklame for den h?ndholdte PS Vita-konsollen viser en kvinnekropp med bryster p? begge sider med slagordet ?Touch both sides for added enjoyment?. For Playstation 3 fant jeg en reklame som viser en kvinnelig spillkarakter liggende opp? en mannlig en med teksten ?Hitch a girl while hitting on another?. Andre reklamer p? nettsiden viser barn (hovedsakelig gutter) og menn som bruker konsollene, men de f?rreste viser kvinner som aktive spillere. Det er f?rst i de seneste ?rene at jeg finner reklamer som viser b?de jenter og kvinner som spillere. 

Da Playstation 4 ble lansert var dette med emneknaggen #4ThePlayers, og jeg vil si at det ogs? er her de introduserte en mer anonym, generell spiller som sin m?lgruppe. Gjennom reklamekampanjen i 2013/2014 ved lansering ble det laget en reklamefilm som viser karakterer fra spillene som skulle bli lansert sammen med konsollen samhandler med den virkelige verden. En anonym karakter i f?rsteperson vitner til de ulike hendelsene f?r de blir fraktet bort av et helikopter. Dette konseptet blir gjenskapt i 2019, lenge etter at PS4 hadde f?tt fotfeste og flere spillkarakterer hadde blitt introdusert. I denne reklamen legger de enda mer vekt p? disse karakterene, som inviterer kvinnelige og mannlige forbipasserende til ? bli med p? ferden. 

Felles for alle reklamene jeg fant er at de vektlegger at Playstation er en spillmaskin - dette til tross for at den kan gj?re mer enn ? spille. Til b?de PS4 og PS5 kan man kj?pe fjernkontrollere, dette fordi man ogs? kan bruke konsollene til ? se p? str?mmetjenester. Inntil august 2021 kunne man ogs? leie tv-serier og filmer gjennom Playstation Store, et tilbud som forsvant nettopp fordi folk brukte str?mmetjenestene mer. Likevel vil jeg vektlegge at dette ikke er en funksjon som er like reklamert for som spill-funksjonene til konsollen. Det er en sekund?r funksjon som er der i tillegg til den prim?re spillingen.

Emneord: spill, reklame, designkultur, Mediering
Publisert 29. okt. 2021 18:03 - Sist endret 29. okt. 2021 18:03

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.