Marius - N?r form ikke lenger f?lger funksjon

Tradisjonelle norske strikkegensere har en form som i stor grad f?lger av produksjonsmetoden: De har som regel prim?rsnitt, de blir i stor grad strikket nedenfra og opp, og er vanligvis rundstrikket (Sundb? 1998). Det vil si at samtlige s?mmer er rette, og at?fram- og bakstykke strikkes samtidig og sammenhengende slik at hver rad?er en runde der tr?den (og radene av masker) g?r i spiral oppover. Bruken av prim?rsnitt og rundtrikk gj?r strikking og montering raskere og enklere, med f? og?rette s?mmer og kanter. Dekoren f?lger genserens utforming og gjenspeiler strikketeknikkens muligheter og begrensninger.?Strikkede m?nstre?er i "raster" der hver maske utgj?r en firkant,?diagonale linjer er derfor?i ?trappetrinn.?Rundstrikking inneb?rer at motivet?l?per horisontalt n?r man strikker flerfarget. Flerfarget m?nster har en praktisk funksjon i tillegg til den dekorative, det gj?r genseren tykkere og dermed varmere. Tr?den til de fargene som ikke strikkes blir trukket p? baksiden av strikket?yet?langs m?nsterrapporten,?og utgj?r?dermed?et ekstra lag. Ulempen er at dette krever mer garn, det er dyrere ? kj?pe garn til et plagg med flerfarget m?nster.

Mariusgenseren f?lger den etablerte malen for gensere?med rett bol og rett isydde ermer. Dekoren best?r av tradisjonelle border i en kontrasterende farge som l?per horisontalt langs bolens og ermenes ?vre del. Dette gir?et tradisjonelt utseende?med et relativt lavt garnforbruk. Fordi mesteparten av bolen er ensfarget, blir den litt mindre varm ? bruke, men samtidig blir den ogs? mindre stiv fordi det ikke l?per ekstra tr?der horisontalt p? baksiden. Dette, sammen med en ny og spenstig fargebruk i et m?nster med tradisjonell tilknytning ga genseren et frisk og moderne, men samtidig tidl?st uttrykk. Unn S?iland Dale uttalte selv at hun ikke ans? et m?nster for ? v?re vellykket dersom det ikke var aktuelt i minst ti ?r (Segelcke 1994, s. 9). I s? m?te fikk opphavskvinnen rett, Marius har v?rt en bestselger i ?revis og er antakelig et av de mest gjenkjente strikkem?nstrene i Norge. Men hva skjer n?r strikkegenserens sv?rt funksjonelle dekor tas ut av sin sammenheng?

De siste ?rene har Unn S?iland Dales datter og arving Vigdis Yran Dale tillatt ny bruk av Mariusm?nsteret. I tillegg til ? gi Rauma Ullvarefabrikk tillatelse til ? maskinstrikke gensere av norsk ull, har en rekke andre produsenter f?tt lov til ? bruke m?nsterrapporten som dekor p? sine produkter. Marius er b?de ? og ?, og produktene er n? s? mange at Yran Dale har en egen "Mariusshop" som en del av virksomheten til Lillunn Sport AS: www.marius.no. Her er pledd, slikkepotter, vin?pnere, papirservietter, matbokser, mobiltelefondeksler og suvenirelg med Mariusgenser, i tillegg til ulike plagg med Mariusm?nster. M?nsteret har beholdt utformingen fra strikkegenseren, slik at de diagonale strekene fremdeles har trappetrinnskanter selv n?r det er mulig ? trykke en rett linje. Det er heller ikke uvanlig at m?nsteret gjengis som strikkede masker. M?nsteret er s? ikonisk at det?gjengis som strikket, selv n?r det brukes som trykkdekor. Mariusm?nsteret har etter hvert ogs? f?tt en logo: en m?nsterrapport der den midterste kryssborden er erstattet med ordet "Marius". Produktet har blitt til tegnet. Symbolverdien st?r s? sterkt at Marius fungerer ogs? i de tilfellene der den opprinnelige funksjonen har falt bort. Dette blir spesielt merkbart i de tilfellene hvor m?nsteret er trykket p? tekstiler som kunne ha f?tt det innvevd/strikket. Form f?lger ikke lenger funksjon, men konnotasjon.

?

Litteratur:

Segelcke, N. (1994). To rette og en vrang: Unn S?iland Dale: Designerliv og strikkeoppskrifter. Oslo: Aschehoug.

Sundb?, A. (1998). Lusekofta fra Setesdal: Setesdalskofta i strikkehistoria. Oslo: H?yskoleforl.

Av Ellen Bjerkan
Publisert 25. nov. 2014 21:08 - Sist endret 24. juni 2015 09:25

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.