Marius, brunost og nostalgi

Hvordan har en strikkegenser fra 1953 blitt s? kjent at man velger ? bruke m?nsterrapporten p? senget?y, mobildeksler og valgkampbrosjyrer? Mot slutten av 1920-tallet fikk strikkingen et stort oppsving, h?ndstrikkede gensere var ikke lenger bare til sportsbruk. Da Annichen Sibbern utga "Norske strikkem?nstre" i 1929 ble det popul?rt ? strikke tradisjonelle m?nstre ogs? for motebevisste bykvinner. Tiden var preget av nasjonal stolthet og et fokus p? det norske, og slik ble m?nstrene del av en st?rre tendens. Et av m?nstrene som ble gjengitt var til Telemarksgenseren, og dette inspirerte flere strikkersker enn Unn S?iland Dale. Da S?iland Dale designet Mariusgenseren ble m?nsterets norske tilh?righet forsterket av at genseren ble strikket i flaggfargene r?dt, hvitt og m?rkebl?tt. Fargebruken ga ogs? et moderne preg og bidro nok sterkt til genserens popularitet ?ret etter at Oslo arrangerte vinter-OL. Det var heller ikke noe minus med den sterke tilknytningen til en av tidens popul?re filmer.

I dag vekker nok disse elementene mer nostalgi enn f?lelsen av modernitet. Gjennom ? bruke Marius-genseren reduserer man distansen til 50-tallet, tiden da Norge var i vekst etter fem ?r med krig og fremtiden var et fantastisk sted man var p? vei mot. S?nn sett kan man si at Marius-genseren (og m?nsterets) popularitet ogs? har et element av retro. Retro kan defineres som nostalgi med ironisk distanse (Guffey 2006). Derfor er det slett ikke overraskende at n?r designerduoen Arne & Carlos ble bedt om ? lage en strikkegenser for Tine kombinerte de figurene fra dataspillet "Cheese Attack" med Marius-genserens fargebruk og motivplassering. "Cheese Attack" var inspirert av det klassiske arkadespillet "Space Invaders" og ble utformet som en del av Tines markedsf?ringskampanje for det nye utseendet til brunostene deres i 2008. Resultatet var en genser som klarte ? hylle b?de 1950-tallet og 1970-/80-tallet, ispedd en god dose ironi og humor. At fors?ket ble s? vellykket at Tine og designerne etter gjentatte oppfordringer gjorde oppskriften tilgjengelig, viser at Marius-genseren er et godt etablert og anvendelig kulturelt ikon.

?

Litteratur:

Guffey, E. (2006). Retro: The culture of revival. London: Reaktion Books.

Tine. Brunostgenseren "Cheese Attack". Hentet 21.11.2014 fra http://www.tine.no/merkevarer/brunostene-fra-tine/artikler/brunostgenseren-cheese-attack

Av Ellen Bjerkan
Publisert 21. nov. 2014 22:26 - Sist endret 24. juni 2015 09:25

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.