Den perfekte design

?

?
Den perfekte design finnes kanskje ikke, men jeg har like fullt en favoritt.
?
F?rst en omvei: Philippe Starck er s? heldig ? ha designet sitronpressen Juicy Salif. I bunn og grunn og n?r sant skal sies, skal design ?ke forbruk av gjenstander. For produsenter (og designere, som lever av oppdrag fra produsentene) er salg og jubel p? bunnlinjen alfa omega. Juicy Salif er i s? m?te den perfekte design: Den er designet av en myteomspunnet kjendisdesigner som alle etter hvert har h?rt navnet p?, s? han er lett namedropbar. Den er skulpturell og lekker og kommuniserer s?ledes en estetisk sans hos innehaveren. Den er knyttet til matlaging og kommuniserer dermed at innehaveren er opptatt av (? lage/beherske) mat. Og viktigst av alt: Den er ubrukelig. Den er h?pl?s ? presse sitroner med fordi sitronsaften renner ned langs pressens kropp, f?r den "drypperenner" av og sprer seg til alle sider og lager et surt s?l. Men gjenstandens brukskvaliteter bryr ikke de bes?kende, som slett ikke bruker gjenstanden, men snarere nyter synet av (den akk s? juicy) Juicy Salif, der den st?r og skinner i vinduet.
?
For design som forbrukets apostler, er Juicy Salif den perfekte design; den gir nemlig god grunn til ? kj?pe to sitronpresser: Juicy Salif pluss en man faktisk kan bruke til ? presse sitroner med.
?
Eller s? kan man velge ? se bort fra kjendisdesignere og forholde seg til de anonyme hverdagsgjenstandene, de som virker s? godt av man ikke tenker over dem - og som (kanskje nettopp derfor) aldri blir s?rlig redesignet.
?
For meg er kleshengeren bortimot den perfekte design.?
?
N?r jeg vurderer gjenstander, er jeg veldig opptatt av dens skript. Kleshengerens skript tar utgangspunkt i kroken. En krok med buen opp (eller en gjenstand hvis tverrsnitt gir en krokform med buen opp) har nesten utelukkende funksjon av ? fange opp noe - fiskekrok, takrenne, en lirekassespillersjimpanses kopp etc.
?
En krok med buen vendt ned skal alltid fanges av noe, slik en kleshenger fanges av stangen den henger p?. (Her kunne jeg dr?ftet krokers maskulinitet og femininitet ved ? sette dem opp mot "fange" og "bli fanget", men det lar jeg bi.) N?r det kommer til gjenstanders skriptuelle innhold, er en krok noe av det tydeligste jeg kan forestille meg.
?
P? samme m?te som en kleshenger er noe av det kjedeligste jeg kan forestille meg. Formen har stort sett alltid v?rt den samme - en krok og en tverrstang. Materialene skifter, men da stort sett av ?konomiske hensyn (dyre/billige materialer), lite av funksjonelle. Og n?r noen en sjelden gang satser p? redesign av kleshengeren, er resultatet som oftest bare en tidsriktig "nylansering" av noe mer eller mindre alleredeeksisterende, slik som kleshengerne i b?rstet st?l, typen alle utesteder med respekt for seg selv (og garderobe) skulle ha rundt millenniumsskiftet.
?
Kleshengeren synes ? v?re fryktelig vanskelig ? gj?re til noe stort mer enn en bruksgjenstand. Og det er vel et tydelig tegn p? at designen er s? godt som perfekt allerede. Eller?
?
(Og hva har dette med betalingskort - min "ellevte ting" - ? gj?re? N?r jeg skal skrive om betalingskort, vil jeg fors?ksvis dr?fte dets skript og ikke minst hvilke kvaliteter "anonymt" design - design som vi tar for gitt og knapt tenker over - har.)
?
S?, hva synes du er det perfekte design?
Emneord: Kleshenger Perfekt design Av David Str?mstad
Publisert 4. nov. 2013 20:35 - Sist endret 24. juni 2015 09:23

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.