Analogisk fleip med teip

?

?

Da den digitale musikkavspilleren iPod ble lansert 23. oktober 2001, var den ikke bare et prefikst?ekko av n?deskuddet?for analogt musikkonsum (nostalgiske medier i for eksempel vinyl?ikke medregnet), den var ogs? startskuddet for Apples definitive ?resrunde p? designhimmelen. En lang stund kunne Apple og Steve Zevs simpelthen ikke gj?re noe galt; firmaet dikterte fremtidens l?sninger for flermediale dingser.?iPhone og iPad fulgte opp.

?
Da iPoden kom, hadde verden knapt sett maken til ikonisk musikkavspiller - i alle fall ikke siden Sonys gule Walkman, som ble lansert 1. juli 1979 (i Japan), men tok noen ?r for ? f? "verdensdominans". Walkmans spredningstakt st?r i?motsetning til iPodens, da sistnevnte ble en umiddelbar suksess. F?r lanseringen av iPod hadde Apple hadde gjort et grundig forarbeid med ? knytte de digitale musikkforbrukerne til seg gjennom musikkbutikken og -biblioteket iTunes, som ble lansert cirka trekvart ?r f?r iPoden.
?
"Alle" brukte iTunes, den f?rste virkelig praktiske og?brukervennlige musikkbibliotikken som ogs? kunne skilte med avtaler med et helt kobbel av digitrassige plateselskaper. Og "alle" m?tte da naturligvis ha dingsen som ga maks utnyttelse av iTunes: iPod. Den var en s?rdeles praktisk dings.
?

For den?var?praktisk, men i praksis var den ogs??s??mye mer. Den ble dingsen man m?tte ha hvis man var noe ? ha. Den ble tidenes(?)/tidens statussymbol.

?
S?: Akkurat n?r du tror du er trygg fordi du har skaffet deg det som skal til for ? ha god grunn til ? v?re til: Noen kommer p? den fantastiske ideen ? lage et iPod-deksel som ser ut som en musikkassett (MC); nettopp?en slik som man puttet inn i Sonys gamle Walkman fra tidligterti?r epoke.
?
Og det er den jeg kunne hatt god lyst til ? skrive?en oppgave om. Om ironiens alvor, om ironien som kodet?signal om at man behersker b?de koder og?kodede signaler.
?
For kassettdekselets del ga den innehaverne tryggheten som ligger i?? v?re?med i forbrukereliten (fordi?de hadde iPod), samtidig som de kunne skilte med en innsikt de nakne, kassettdeksell?se iPod-innehaverne ikke besatt: "Vi tilh?rer forbrukereliten i s? stor grad at vi kan ta avstand fra dere dekselnudister ved ? dekke til v?re edle dingser. Vi kan nemlig?kvasianalogisere." (Deksel/deksell?st vs. analogt/digitalt.)
?
Samtidig fikk de tildekte naturligvis bevist at de var ikke kun musikkforbrukere som inntok noe som l? et skarve?tastetrykk unna; de var musikkbevisste; musikkinteressen?stakk dypt nok til at man m?tte grave seg ned gjennom flere lag for ? avdekke en ikke-biologisknedbrytbar plastbeholder for analog musikk.
?
Musikk som man m?tte lete seg frem til og?bruke energi p? ? kj?pe, fordrer forpliktelser. Forpliktelser fordrer interesse [eller l?nningspose, eventuelt vane ;-) ], og interesse/innsikt ?nskes kommunisert til andre innsiktsfulle/-s?kende - og gjerne ogs??til innsiktsl?se, for ? p?peke innsiktsforskjellene. I?den post-Itunesiske tidsalder er musikk ekstremt uforpliktende, et tastetrykk unna (og man slipper ? h?re hele plata, kan bare koooze seg med hiten). Forpliktelser til musikken man h?rer p?,?er et?like nostalgisk fjernt minne?som en musikkassett. Godt da at noen minte oss p? den sistnevnte, i alle fall.
?
Her kunne jeg nok trukket inn R. L. Blaszczyks Imagining Consumers (Kap. 4) og hvordan Rhead m?tte modifisere modernistiske design med nostalgiske elementer for ? markedstilpasse det til den jevne forbruker. Men mens Rhead (og ogs? Ragnar Grimsrud hos Figgjo) brukte de nostalgiske elementene for ? folkeliggj?re den moderne grunndesignen, f?r iPad-kassettdekselet snarere funksjon av ? gj?re designen mer elitistisk. Hvilket alts? kanskje ikke er s? merkelig, all den tid iPoden ette rhvert ble omfavnet av "alle".
?
Rent bortsett fra at jeg allerede har skrevet mer enn nok, m? jeg bare minne om: Vi likte aldri kassetter, ingen gjorde det. De var bare praktiske til ? spille musikk i bilen eller p? Walkmanen. N?r man er p? farten, er det nemlig alltid best med musikklagringsformater?som tar minst mulig?plass...
?
Dét er ironisk, det.
?
Et par postfikz:
?
1.?Det er lett ? finne massevis av info om iPod, men det har vist seg?fryktelig vanskelig ? finne noe info?om kassettdekselet (opphavsperson, opprinnelse,?lanseringstidspunkt, originalfabrikant etc.). Jeg vil tippe at det oppsto som en god og morsom idé som noen aldri tok patent p? (ergo ikke designet av Apple), og s? er det siden blitt kopiert ?rten ganger (ergo ikke designet av Apple). Akkurat det kunne kanskje (ikke)?v?rt en egen oppgave verdig - "Kassettdekselet: Original, reproduksjon, kopi eller forfalskning?". Men det lar jeg uansett bi.
?
2. Da iPoden ble overkj?rt av iPhonen, ble kassettdekselet videref?rt som et iPhone-kassettdeksel. Det gir lite mening; ? ringe med en kassett? Logikken i dette (tankel?s, vanemessig videref?ring til nytt produkt der opprinnelse ikke lenger er med), ville jeg sikkert ogs? skrevet noe om i en oppgave om iPod-kassetdekselet.
?
3.?Jeg hadde aldri iPod og er muligens fortsatt bitter.

?

Av David Str?mstad
Publisert 4. nov. 2013 20:25 - Sist endret 24. juni 2015 09:23
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.