Kameraprodusentenes lek med reklamebransjen

Da Super 8-kameraet til Kodak ble lansert i 1965, var entusiasmen s? stor rundt den teknologiske nyvinningen at konkurrentene selv reklamerte for produktet. Bell & Howell skrev: ”[We] would like to tell you about a great new achievement from its biggest competitor”. I annonsen var et bilde av Kodak M2.

Disse nye forbrukerkameraene rettet seg ikke mot menn, som den profesjonelle bransjen utelukkende gjorde, men mot kvinner. Det var spesielt viktig for produsentene av forbrukerkameraene, med markedsf?ring, ? injisere produktet inn i kontekstuelle strukturer i samfunnet. Super 8 kameraet skulle bli en del av familien slik fotoapparatet var.

Det som er kj?nnsmessig interessant for min analyse, i sammenheng med lanseringen av forbrukerkameraet, er hvordan det reklameres for produkter innen dette markedet. I annonsene for modellene Kodak M2 og Vivitar Super 8, ser man at kvinnen som et seksuelt objekt og kvinnen som morsfigur blir brukt flittig.

Noe uvanlig, men passende til disse historiske bevegelsene og markedsstrategiene, bruker jeg Bourdieu og hans teorier om distinksjon og mannlig dominans til ? utdype hvordan sosiale strukturer bidrar til b?de utformingen av kamera og markedsf?ring av produktet. Dette vil jeg ikke g? videre inn p? i dette blogginnlegget, men bildene kan p? mange m?ter snakke for seg selv:

 

 

Emneord: Kameraprodusentenes lek med reklamebransjen Av Anonym
Publisert 1. des. 2014 23:48 - Sist endret 31. aug. 2015 13:53

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.