Forbrukerutviklet reklame

Som jeg nevnte i tidligere innlegg, s? har Converse ogs? kommet med reklamekampanjer hvor de p? mer vellykket vis har greid ? appellere b?de til sine uavhengige og kommersielle fans, i motsetning til i eksempler jeg tidligere har presentert.

Eksempelet jeg vil trekke fram, er en kampanje fra 2004,? ?ret etter Converse ble solgt til Nike. Det ble da spekulert i hvordan de videre skulle markedsf?re et slikt ikonisk merke uten ? skape motreaksjon hos dets sterkt uavhengige fans, som allerede viste skepsis til Nikes overtagelse. Reklamebyr?et BSSP (Butler, Shine, Stern & Partners) kom med et tidsriktig og banebrytende forslag: i en tid hvor skatere lager filmer, kunst blir laget p? dataen, og musikk komponert p? soverommet, hvorfor ikke f? de kreative og unge kundene til ? lage reklamene selv,? Reklamene ville dermed bli brukerinspirerte og - utviklede, og up?virket av kompaniets slogans.? Converse lot seg overbevise, og det hele foregikk i form av en konkurranse som ble promotert via Converse.com. Konkurransen gikk ut p? ? lage 30 sekunder lange filmer inspirert av Converse, og vinnerne ville bli kringkastet p? TV og p? Conversegallery.com.? Responsen var overveldende, med mer enn 450 innsendte forslag. Elleve av disse ble valgt ut til ? bli vist p? MTV, og ni andre p? Conversegallery.com. Ogs? i ?rene etter har kampanjen vist seg ? v?re en stor suksess, med mer enn 2000 filmer innsendt av ulike fans, og med det resultat at nettsalget ?kte med 35%. (2007) I tillegg er forbrukerutviklet reklame, som resultat av denne kampanjen, blitt et motebegrep og f?rt til at andre merker har kopiert konseptet.?

Via linken under kan man se en rekke bidrag fra konkurransen:

http://youtu.be/QwVWsuiIkd8?list=PL2C1B093012EBC04C

Emneord: Converse, brukerkultur, markedsf?ring Av Anonym
Publisert 2. des. 2014 03:14 - Sist endret 24. juni 2015 09:24

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.