Designet av det profesjonelle kameraet - fanget i sin egen historiske struktur

Som nevnt i forrige bloggpost, vil jeg i analysen min av Blackmagic Cinema Camera se p? to markeder som historisk kan ha p?virket kameraets design; p? den ene siden det profesjonelle markedet, p? andre siden forbrukermarkedet. I denne bloggposten skriver jeg litt om de historiske bevegelsene innen det profesjonelle markedet, og hvilken innflytelse disse har hatt p? Blackmagic sitt valg av design.

 

Filmbransjen f?r 1925

Ved en historisk unders?kelse av filmindustrien, ser man en definitiv mannlig dominans, fra omtrent 1925 og frem til i dag. F?r dette ser man derimot en sterk representasjon av kvinner, spesielt innen Hollywood. Filmhistorikeren Carrie Beacham forklarer i et intervju med Mark Cousins:

Hollywood was built by women, immigrants and Jews. People who would not be accepted in any other profession at the time. So, Hollywood became this magnet for people who wanted to work and were incredibly creative, but wouldn’t be accepted in other professions. Half of all films written before 1925 were written by women.

Etter 1925 ser man en omvending i Hollywood, som etter hvert blir en bransje fullstendig kontrollert av menn. For ? forst? denne forandringen har jeg i analysen fors?kt ? se p? samtidige bevegelser i samfunnet for ? forst? hvorfor Hollywoods kvinner senere ble underrepresenterte. For ? illustrere dette bruker jeg Steven Lubars tekst Men/Women/Production/Consumtion, og sammenlikner overgangen fra skrivemaskinen til datamaskinen med den kj?nnsmessige utviklingen innen filmbransjen.

I unders?kelsen av overgangen fra skrivemaskin til datamaskin, ser man at assistentene som jobbet med skrivemaskinen ofte var kvinner. Denne tilstanden holdt seg helt frem til datamaskinen ble introdusert, da menn begynte overta dette arbeidet, muligens fordi nyvinningen var teknologisk og dermed privilegert menn. Selv om nyutdannede kvinner n?rmest stod i k? for slikt arbeid, var dette en arena de ikke tilh?rte. En liknende utvikling ser man innen filmbransjen p? samme tid: Fra at halvparten av alle manusforfatterne er kvinner, stagnerer kvinners rolle i bransjen, idet Hollywood aksjelegger seg (igjen – en bransje tilh?rende menn). Disse b?lgene resulterer i d?nninger som treffer kameraprodusentene.

Fra stabiliseringen av den mannlige dominansrelasjonen innen Hollywood, f?r det profesjonelle kameraet p? samme tid et slags standardisert design. Det typiske kameraet i svart og gr?tt som er bulkete, stort og tungt, blir en retning som kameraprodusenter skal f?ye seg til i flere ti?r. Til og med i dag ser man at dette designet er r?dende innen den profesjonelle filmindustrien. Kameraet Arri Alexa ble brukt i samtlige Oscar-nominerte filmer for beste cinematografi, men ser omtrent ut som Michell Standard – et kamera designet for over 90 ?r siden.

 

 

 

               Arri Alexa, 2014                                                                                                                                    

 

                                                                                        Mitchell Standard, 1950

 

Da jeg valgte Blackmagicdesign sitt kamera som objekt for denne analysen, var det fordi jeg synes dette homogene landskapet innen kameradesign er noe underlig, spesielt etter en digital revolusjon. Hvorfor i all verden ser kameraene fra 1921 og 2014 bortimot helt identiske ut?

Det er her Blackmagic Cinema Camera sitt design er interessant. Det skiller seg ut. Muligens er det fordi teknologiske nyvinninger har skapt nye muligheter, men ogs? fordi det ikke markedsf?rer seg innen den profesjonelle bransjen, men for semi-profesjonelle filmskapere. Her beh?ver man n?dvendigvis ikke bevege seg innen for den uendelige re-produksjonen av den samme strukturen.

 

Emneord: Blackmagic Cinema Camera Av Anonym
Publisert 1. des. 2014 18:32 - Sist endret 31. aug. 2015 13:56

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.