Et objekt er satt sammen av mindre enheter og komponenter: Blant annet former, farger, materialer og teksturer, de har alle en eller flere funksjoner: De har rent praktiske funksjoner; for eksempel er de avgj?rende for konstruksjonen - en bokhylle m? ha flater for ? holde b?kene oppe; flatende igjen kan males; fargene igjen kan vekke assosiasjoner og slik kan objektet inng? i en st?rre diskurs, for eksempel kategoriseres objektet og plasseres i den, og den stilen.
Slik er alt med p? ? danne en intern syntaks - et nett av “kommunikasjon”. Dette nettet ligger til grunnlag for en strukturell analyse av et objekt der m?let er ? n?ste opp dette nettet, og se hvordan funksjonene fungerer p? forskjellige plan: et horisontalt; hvordan de opptrer i forhold til ?hverandre, og et vertikalt; hvordan de fungerer p? ?ulike niv?ene: et “praktisk” niv? ?og et meningsformidlene.
Det er i denne konteksten jeg f?rst og fremst interesserer meg for Memphis, som med noen av sine produkter/objekter har fors?kt ? rokke ved modernismens urokkelige paradigme ved ? fjerne produktets bruks-”script”, og heller bare fokusert p? den ideologiske meningen, eller manglene p? funksjonalitet. Objektet jeg tenker ? se n?rmere p? i semesteroppgaven er Carlton - som oftest brukt som bokhylle. Carlton er ?et objekt mettet med referanser som i en designhistorisk kontekst gj?r det til et naturlig produkt ? bruke som utgangspunkt i en strukturell/semiotisk analyse.
?
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere