Jeg har bestemt meg for ? skrive om vinylplaten som min selvvalgte ting. S?rlig vil jeg se p? den fallende interessen for vinylplaten p? midten av 80-tallet da CD-formatet gjorde sitt inntog, kontra oppsvingen i vinylproduksjon og –salg som har skjedd siden ca. 2006, ogs? kjent som ”the vinyl revival”. P? dette foreligger en del tallmateriale jeg bruke i oppgaven. Min hypotese er at denne fornyede interessen for vinylplater har skjedd som en reaksjon p? stadig mindre h?ndfaste digitale musikkformater og s?rlig da etableringen av str?mmetjenester for digital musikk de siste ?rene.
?
?
Som case-study vil jeg bruke det britiske plateselskapet 4AD. P? midten av 80-tallet gjorde de seg bemerket med en s?regen lydlig og visuell stil, der den grafiske designeren Vaughan Oliver stod for plateomslagene. Utover 90-tallet hadde plateselskapet en mindre aktiv periode, men ble fornyet i 2008 og n? st?r merkevaren 4AD sterkere enn p? lenge. De slipper nye utgivelser p? vinyl sammen med digitale filer. Sp?rsm?let er om selskapets fornyelse kan sammenstilles med den nye interessen for vinylformatet, og kanskje det kan leses inn i en st?rre retro-kulturell trend.
?
Logg inn for ? kommentere