N?r man for denne oppgaven skal velge seg ut en ’ellevte ting’ melder det seg en del sp?rsm?l. Fra hvilket st?sted skal man i det hele tatt begynne ? lete etter dette objektet? Hva kan man litt om? Er det mulig ? finne nok faglige kilder til ? skrive en god akademisk semesteroppgave om denne tingen? Og hva ?nsker man ? tilegne seg mer kunnskap om? Da jeg forrige semester tok KUN2202 – Nordisk design etter 1900 falt tema for semesteroppgaven min p? Mariusgenseren. Denne gangen n?r jeg igjen f?r muligheten til ? velge en ting, et objekt som har gjort seg gjeldende innen brukskunsten, i en designkultur som rommer s? uendelig mye, ?nsker jeg ? velge den tingen jeg ikke valgte forrige gang, og det er tripp-trapp-stolen. Designet av norske Peter Opsvik for m?belfabrikanten Stokke.
N?r en tenker stoldesign er det kanskje disse distinkte sittem?blene, sirlig utformet, plassert p? en kritthvit bakgrunn og n?ye belyst, som dukker opp i bevisstheten. Slik som for eksempel Poul Kj?rholms m?bler blir avbildet. Motivet i sin prakt blir n?rmest et kunstbilde i seg selv. Peter Opsviks visjon har jeg hittil og per i dag forst?tt som en mer organisk, ?konomisk, human og ikke minst ..ergonomisk tiln?rmning til design og ikke minst til stoler. Man kan kalle det en mer skandinavisk tankegang - om funksjonalitet.
Rethinking sitting.
Og ikke minst er Stokkes historie en en spennende en. Som m?belprodusent har Stokke holdt p? uavbrutt siden 1932, men s? seg p? et punkt n?dt til ? skille mellom generelle m?bler for hjemmet og produktene for barn, da selve merkenavnet Stokke ble sterkt forbundet med produktene rettet mot barna, som feks tripp-trapp-stolen. Konsekvensen ble at delen med 'vanlige' m?bler br?t ut av Stokke-navnet. Slik Stokkes visjon er "Til barnets beste", kan Opsviks kanskje v?re noe slik som "til menneskets beste".
Utrolig overfladisk til ? begynne med, men blir spennende ? ta fatt p? denne oppgaven og l?re mer om dette!
/Karine
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere