Produksjonen av Hoptimistene ble etter noen ?rs dvale gjenopptatt i et 澳门葡京手机版app下载 mellom designeren Lotte Steffensen og designerens s?nn – J?rn Ehrenreich. Hovedideen som er utgangspunktet for formgivningen av Hoptimistene, er sammenhengen mellom en sirkel og et kvadrat eller rektangel. Det lyder kjent. Messingegget i skinnposen var ogs? et produkt av forholdet mellom sirkel / kvadratur og elipse. Vi er ogs? tilbake i Danmark – arnested for mye god formgivning over vel 100 ?r. S? god er den at vi ser den direkte sammen med begrepet Scandinavian Design.
Piet Hein traff en tidsstr?m da han klekket sitt superegg.
Da Sergels Torv i Stockholm skulle opprustes p? slutten av 1950-tallet, stod arkitektene overfor en utfordring; avvikling av trafikken p? en plass som var rektangul?r og innb?d til bruk av hj?rner – og antagelig lysregulering. Den ansvarlige for utformingen – arkitekten David Helldén tok etter en tid kontakt med dansken Piet Hein. M?beldesigneren Bruno Mathsson beskriver utviklingen av rundkj?ringen. Arkitektkontoret hadde fors?kt mange l?sninger f?r henvendelsen til dansken ble gjort; frih?ndstegning, konstruksjoner med ikke mindre enn 8 sirkelbuer og bruk av vanlig elipser. Alle strandet p? ett eller flere omr?der – trafikken, bygningsteknikk, eller rene estetiske forhold. Mathsson skriver at dette ble en skikkelig ”utmaning” for Piet Hein. Han fant l?sningen i formelen den franske matematikeren Gabriel Larmé hadde studert mer enn hundre ?r tidligere.?
50- og 60-tallet er en spennende periode i dansk formgivning. En rekke formgivere og produsenter er aktive p? arenaen i den samme tiden, der noen av de mest kjente i dag er?
vel Poul Henningsen ”PH”, Kai Boyesen, Arne Jacobsen, Georg Jensen og Louis Poulsen. Noen av disse firmaene og personene er mye eldre enn 50-tallet, og alle navnene eksisterer i beste velg?ende i dag i kraft av videref?ringer og vellykkede merkevarestrategier - i tillegg til at de fremdeles produserer varer som faller i smak lang tid etter at de s? dagens lys f?rste gang. Piet Hein er noe s? underlig som den enest?ende amat?r og diletant i verdens beste mening. Han er ingen produsent, han er seg selv.?
Men den lille gutten gikk alts? hjemover med et messingegg designet av en mann som nesten var fysiker, nesten matematiker - men helt poet, i lommen. Han tenkte litt over noe han hadde lest tidligere:
There is one art,
no more no less:
To do all things
with artlessness.
- Kumbell; Ars Brevis – skrev poeten Piet Hein i avisen Politiken.
?
?
Logg inn for ? kommentere