Chlutchen sin historie

?

Ved begynnelsen av det tjuende ?rhundre, ville en fin frue aldri b?ret sin egen veske. Den ble b?ret av hennes mann eller hushjelp. Det var kun den miste vesken av dem alle de kunne tillate seg ? b?re, nemlig clutchen. Kvinner ble mer uavhengig og deres skiftende livsstil kreves at n?kler, penger og sminke v?re umiddelbart tilgjengelig ved sine fingertupper .

?

Clutch vesken , eller ? pochette ? , ble utviklet mellom 1916 og 1920 . Med sin str?mlinjeformet form, sin enkelhet og eleganse, sto den litt utenfor tidens trender, hvor alt skulle v?re stort, overdrevent og glamor?st. Arkitekten og designer Le Corbusier sier begeistret : Dens luksus element er godt gjort , rent over streken , den har rene og sterke linjer og den avsl?rer sin kvalitet i sin enkelhet .?P? begynnelsen av 1920 -tallet var det Coco Chanel som styrte motens stiler og clutchen ble et fast innslag ? se i hennes kolleksjoner. Clutchen ble produsert i skinn eller i stoff som matcher hennes plagg og hadde det samme enkle, men luksuri?se uttrykket .

?

I l?pet av 1920 -tallet og 1930 -tallet , var det ingen fasjonable kvinner som ble sett uten en clutch . Det var den mest popul?re formen for en veske av epoken . Siden formen var s? enkelt, hadde eksperimentert designere med farge , tekstur og utsmykning, som slangeskinn , ?gleskinn, Shagreen og patent l?r , med dramatisk strass og gull for kvelden .

?

Clutchen har holdt seg popul?r siden den f?rste gang ble designet og i sine forskjellige forkledninger som: lang og slank i 1960 ?rene , myk og smidig i 1970 ?rene og vattert i 1980 ?rene. P? 2000 tallet var designet latterlig stort, og merker som Celine , Louis Vuitton og Fendi s? mer ut som store portef?ljer, p? grunn av sin st?rrelse . Kanskje er det tid igjen for at det n? er mennene som skal b?re kvinnens veske? ?

Av Anonym
Publisert 26. nov. 2013 15:01 - Sist endret 24. juni 2015 09:23

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.