I slutten av 60-?rene og gjennom 70-?rene ble det Italienske landskapet for design formet av kritikk av kommodifisering og forbruk, og de forverrede arbeidsvilk?rene dette medf?rte. Protesten mot skapelsen av det fremmedgjorte, moderne mennesket ble materialisert innenfor en designbevegelse som rettet seg mot bruken av ikke-industrielle produksjonsm?ter, der h?ndverk ble ansett som designets beste venn. Den mekaniske produksjonen skulle igjen vike for, eller kombineres med, det manuelle arbeidet.
Det oppst?r flere retninger innenfor denne radikale designbevegelsen i Italia p? 70-tallet, blant dem den Italienske designeren Riccardo Dalisi (1931-2022) sin tecnica povera. Dalisi sin radikalisering av design gikk ut p? ? se til alternative produsenter, der dette hos han tok form av den ?infantile andre?; mellom 1971-1975 fikk han hjelp fra barn boende i bydelen Traiano i Napoli i utformingen av designobjekter. Praksisen gikk ut p? ? ta i bruk funnet materiale og ferdigproduserte objekter, som sammensatt ved enkle teknikker ble til nye designobjekter.
Navnet og praksisen er gjenkjennelig knyttet den Italienske kunstbevegelsen arte povera, der prosess og nedgraderte former bruktes for ? bryte mot det ferdige kunstverkets, eller produktets, fetisjisme. I tecnica povera var nedgraderingen imidlertid knyttet mot ? nedbryte konvensjoner omkring industrielt design. Samt, kunne man ved ? ta i bruk barn som produsenter ?nedgradere?, eller heller, tilgjengeliggj?re, h?ndverksbaserte ferdigheter. H?ndverksbasert arbeid mente Dalisi at ga mennesket et mer autentisk forhold til produksjon, og slik kunne frigj?re det moderne menneskets innestengte kreativitet.
I et kommende forbrukersamfunn der vi tilegner produkter livskraft, mente Dalisi at svaret var ? fors?ke ? fange krefter som eksisterte foruten kulturen. Barn har gjennom historien, ogs? kunsthistorien, blitt ansett som primitive. Deres tankem?ter og formgiving har dermed blitt brukt for ? gi uttrykk for en natur foruten kulturen. Dette gir grobunn for hvorfor produksjonsm?ter og utseende som gir konnotasjoner til deres iboende frigjorthet fra konvensjoner, med andre ord, en infantilitet, kan bli brukt som en protest mot forbrukersamfunnet.
Trekker vi Dalisi sine trekonstruksjoner og pappmasjé opp mot Memphis sin produksjon, er uttrykket ved f?rste ?yekast langt fra resonnerende. Allikevel, og selv ved Memphis-gruppen som erkl?rte brukere av mekaniske produksjonsm?ter og enkle teknikker, st?r det h?ndverksmessige aspektet ved deres produksjon sterkt. Ettore Sottsass sin Mizar vase stiller seg som et eksempel p? dette, der han ved bruk av glassverkstedet Toso Vetri d?Arte for ? utf?re produktet plasserer gruppen i en lang linje av Italienske designere som arbeidet med dyktige glassmestere fra Murano.
Det som imidlertid mangler hos Mizar vasen, er den tilsynelatende luksusen som kjennetegnet Murano-glass. Selv ved hjelp av de ypperste glassbl?serne har Sottsass klart ? emulere en infantil fremgangsm?te; de fargerike buene er mange, virker malplassert og har synlige fester, som om han har etterlatt et barn med den ferdige vasen, et utvalg av hanker og lim. Her vekker Sottsass konnotasjoner til de enkle teknikkene, selv om produksjonen av objektet er en kostbar og langvarig prosess. Memphis sin fremgangsm?te til designfaget kan slik kobles mot nedgraderingen av form som tecnica povera brukte, unntatt at det her p?tar seg en symbolsk form; det ferdigstilte produktet emulerte kun overflaten til det Dalisi fordret for selve konstruksjonen. Barnet er byttet ut med glassmesteren, og det er opp til designeren ? duke opp med den infantile kreativiteten.
Referanseliste
Rossi, Catharine. Crafting design in Italy: from post-war to postmodernism. Manchester: Manchester University Press, 2015.
Logg inn for ? kommentere