Memphis Milano (1981-1988) viste fra starten et ?nske om ? oppdatere det visuelle spr?ket for Italiensk design, der de blant annet fors?kte ? oppn? dette ved ? trekke inspirasjon fra uventede sf?rer. Navnet for gruppen ble valgt etter at ordet ?Memphis? hadde dukket opp i livet til grunnleggeren, Ettore Sottsass, en rekke ganger. Historien er allikevel best kjent som at navnet oppsto etter at sangen Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again av Bob Dylan (1966) hadde st?tt p? under kollektivet sitt f?rste m?te i 1980. Denne inspirasjonen gir oss det umiddelbare hintet om deres lek med popkulturelle fenomener.
Den japanske Masanori Umeda er designeren bak Tawaraya sofaen for Memphis sin f?rste kolleksjon i 1981. Umeda var en kortvarig 澳门葡京手机版app下载spartner, men m?belet hans ble fra starten en viktig del av Memphis sitt virke: kjernedesignerne i kollektivet samlet seg alle i sofaen for et gruppebilde i anledning lanseringen av den f?rste kolleksjonen, som raskt ble ett av deres best kjente ?yeblikk. I brevet der Sottsass tok kontakt med Umeda for 澳门葡京手机版app下载et, ble det kommunisert av f?rstnevnte at objektet skulle gi uttrykk for en ny internasjonal stil. Umeda sin tolkning av dette tok form av en kombinasjon mellom Sottsass sin fargerike geometri og Japan sine arkitektoniske systemer.
M?belet er designet med det japanske tatami-prinsippet; str?matter blir brukt som b?de gulvbelegg og modulsystem. M?belet inneholder fire og en halv tatamimatter, der mengden tilsvarer den av minimums boligst?rrelse i Japan. Tatami blir her imidlertid fusjonert med et avgrenset kampomr?de, og er slik, ved Umeda sine ord, ?en intellektuell boksering?. Mattene er plassert p? en plattform laminert med brede striper, omringet av spente tau i sterke farger, og fungerer slik som en utradisjonell samtalegrav, som er nedsenkede sittegrupper popularisert i midten av det 20. ?rhundret. Funksjonen best?r, men formen har f?tt en tvetydighet; omr?det tidligere konnotert med fysisk kamp, er blitt stedet for verbal aktivitet.
Sofaen tradisjonelt brukt for ? se boksekampen fra, har blitt ringen i seg selv, og kan slik ogs? sees som en metafor for Amerikansk popkultur som en verdensomspennende ?nd. Boksing som pop-fenomen er i stor grad blitt popularisert med husholdningsnavnet Muhammad Ali, og er ikke ukjent ved kunsthistorisk referanse til den Amerikanske maleren George Bellows. Dette, i kombinasjon med Japanske tradisjoner, gj?r Tawaraya sofaen til en materialisering av et gjensidig p?virkende forhold mellom Asiatisk og vestlig kultur. I dette m?belet er meningsutveksling b?de en iboende kraft, og noe som fysisk kan oppst? ved bruken av det.
Det er ikke en tilfeldighet at moteverdenens stjerne, Karl Lagerfeld, i 1983 valgte ? innrede leiligheten sin i Monaco med objekter fra Memphis sin f?rste kolleksjon. Her finner vi, som midtpunktet i en av v?relsene, nettopp Umeda sinTawaraya sofa. Det rasjonelle modulsystemet i kombinasjon med bokseringens kulturelle verdi, er plassert i en dekadent kontekst med et kulturelt ikon som Lagerfeld i spissen. Der det ikke finnes landegrenser eller kulturelle koder i lekeland, eksisterer det i hvert fall ikke regler for m?belets form. Memphis sitt virke er p? denne m?ten en slags ut?velse av pop, der designobjektenes utradisjonelle form utfordrer betrakterens oppfatning av funksjonen.
Referanseliste
The Metropolitan Museum of Art. ?Image of Tawaraya Boxing Ring?. u.d. Lest 18.10.23. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/759729
Rossi, Catharine. Crafting design in Italy: from post-war to postmodernism. Manchester: Manchester University Press, 2015.
Phaidon. ?Ten Questions for Memphis member Barbara Radice?. u.d. Lest 18.10.23. https://www.phaidon.com/agenda/design/articles/2014/april/28/ten-questions-for-memphis-member-barbara-radice/
Yokoyama, Ikko, ?The Tale of Tawaraya: From Sketches to Centre Stage.? M+ Magazine. 02.06.2021. https://www.mplus.org.hk/en/magazine/tawaraya/
Logg inn for ? kommentere