Gammel versus ny logo, industri versus hjemslig symaskin, markedsf?ring versus forbruk. Det er flere endringer n?r det kommer til Singer, alt fra logo, symaskingens teknologi og funksjonalitet, til produskjonen, forbruket og markedsf?ringen. Jeg vil i dette blogginnlegget derfor gj?re et fors?k p? ? presentere disse endringe for ? f? de mer i fokus og for ? sette et lite lys p? m?ten Singer har drevet markeds?fring p?.
Det f?rste jeg vil dra frem er logoen - den ikoniske r?de S-en har alltid v?rt der, men alt det andre har hatt en drastisk endring. Drastisk i den forstand at logoen har g?tt fra ? v?re et symbol p? hva husm?dre og fabrikker gj?r, til ? bli en simplistisk versjon hvor den r?de S-en blir presenter som hvit med r?d bakgrunn og med navnet "singer" i matchende r?d skrift bak. Men, Singers sin r?de S vil alltid v?re gjenkjennelig som et av de mest anerkjente varemerkene i verden.
Videre har vi selve Singer symaskinen - en symaskin som b?de har v?rt produsert for industribruk og for hjemlig funksjon, like stort p? begge marked. Men Isaac M. Singer var faktisk den f?rste som produserte en symaskin som kunne brukes i hjemmet.
Maskinmodell nr. 27-4, prodsert mellom 1889-1913, var designet for husmorsmarkedet - for familie sying. Dette var ikke den f?rste symaskinen produsert for hjemlig bruk, men det er et klassisk eksempel p? en symaskin mange familier hadde hjemme hos seg. Den var del av Singers f?rste symaskiner med "vibrerende skyttel"-teknologi, som er et spoledriverdesign som ble brukt i hjemmesymaskiner med l?ses?m i andre halvdel av 1800-tallet og f?rste halvdel av 1900-tallet. Den erstattet tidligere tverrg?ende skytteldesign, men ble selv erstattet av roterende skytteldesign.
Maskinmodell nr. 29-4, prodsert mellom 1896-1927, var designer for industriell bruk. Vi ser tydlige forskjeller mellom denne industrielle-modellen og modell nr. 27-4, sistnevnte er penere i sin helhet grunnet at denne skal st? i hjemme og bli sett p? som dekor n?r det ikke benyttes til sying. Modell nr. 29-4 er ikke designet med det samme pene uttrykket grunnet at den kun er ment for funksjonalitet og for fabrikk-rommet.
Neste blogginnlegg skal handle om det jeg ikke fikk snakket s? mye om n?, markedsf?ring og forbruk - Singers markedsf?ring la nemlig vekt p? kvinners rolle og deres forhold til hjemmet, og fremkalte idealer om dyd, beskjedenhet og flid. Men mer om det neste gang.
Kilder:
Joan Perkin, "Sewing Machines: Liberation or Drudgery for Women?" History Today 52 (Dec. 2002).
Judith G. Coffin, "Credit, Consumption, and Images of Women's Desires: Selling the Sewing Machine in Late Nineteenth-Century France." Historical Studies (Spring, 1994) 18 746–752.
https://en.wikipedia.org/wiki/Singer_Corporation
https://www.singer.com/history
https://en.wikipedia.org/wiki/Singer_Model_27_and_127
https://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/model-list/classes-1-99.html
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere