Milj?konsekvenser av Vinylproduksjon
Vinylplater er laget av PVC, et materiale kjent for sin milj?skadelige p?virkning. Ironien ligger i den ?kologisk uvennlige sammensetningen av vinylplaten som blir omfavnet i en tid som blir stadig mer bevisst p? ?kologiske problemer. N?r forbrukerne vekker sin kj?rlighet for vinylens analoge varme til live, oppst?r det et ?kende behov for ? adressere milj?p?virkningen av produksjonen.
Vinylens Gjenoppstandelse
Vinylens gjenoppblomstring fanget oppmerksomheten til b?de musikkentusiaster og musikkindustrien, med trenden som fikk fart rundt 2006. Bare i USA har vinylsalget opplevd en jevn ?rlig ?kning p? omtrent 30 % (RIAA, 2019), noe som markerer det som det raskest voksende fysiske formatet for musikkgjengivelse. Tilsvarende trender er observert globalt (IFPI, 2019), og understreker at tendensen er global i denne kulturelle endringen.
Milj?p?virkning av Musikkstr?mming
Noe uintuitivt, har musikkstr?mmetjenester kommet med en milj?kostnad. Prosessen med ? str?mme musikk fra skyen bidrar med mellom 200 000 og 300 000 CO2-ekvivalenter per ?r. Str?mming inneb?rer i hovedsak tilgang til musikk lagret p? fjerntliggende servere, ofte plassert i massive datasentre. Disse datasentrene, hovedsakelig plassert i USA, er avhengige av kraft hovedsaklig fra fossile brensler, og legger til den milj?messige fotavtrykken av digital musikkforbruk.
Vinylens Milj?vennlige Egenskaper
Vinyls holdbarhet og relative kostnadseffektivitet sett opp mot andre fysikse medier gj?r det til et tilgjengelig og brukervennlig forbrukerprodukt. Denne tilgjengeligheten utvidet ikke bare tilgjengeligheten av musikk, men lette ogs? kommodifiseringen og distribusjonen av musikk i st?rre skala. Vinylens comeback samsvarer med en bredere transformasjon i musikkens sosiotekniske infrastruktur, som omformer forbruksm?nstre og lyttevaner (Fuentes et al., 2019).
Forst?elsen av Endringene i Forbrukerm?nstre
Vinylens gjenoppblomstring er en del av en bredere transformasjon i musikkens sosiotekniske infrastruktur og den p?f?lgende omorganiseringen av forbruksm?nstre og forbrukerens lyttevaner. Denne transformasjonen samsvarer med en st?rre bevegelse mot ?kt tilgjengelighet og b?rbart musikkforbruk, og reflekterer en underliggende logikk rettet mot ? gj?re varer mer tilgjengelige ved ? str?mlinjeforme anskaffelsesprosesser og redusere kostnader.
Denne paradigmatiske forst?elsen strekker seg utover musikkens verden til andre bransjer. Forskjellige sektorer, fra mote til m?bler, har adoptert kostnadseffektive l?sninger som speiler prosessene i hurtigmatindustrien for ? forbedre tilgjengeligheten. Reisebransjen har ogs? gjort reising s? praktisk og kostnadseffektivt at masseturisme n? betraktes som en trussel mot UNESCOs verdensarvsteder.
Forel?pig Konklusjon
Tilbakekomsten av vinylplater et flerdimensjonalt fenomen som vever sammen kulturell nostalgi, milj?hensyn og skift i forbrukeratferd. Mens vi nyter sjarmen til LP-ene, er det avgj?rende ? vurdere milj?p?virkningene og utforske b?rekraftige alternativer innen det stadig endrende musikkforbrukslandskapet.
Kilder:
Brennan, Matt, og Kyle Devine. "The Cost of Music." Popular Music 39, nr. 1 (2020): 43-65.
Friedlander, Joshua P. 2019. ?YEAR-END 2019 RIAA MUSIC REVENUES REPORT.? Recording Industry Association of America 2019. https://www.riaa.com/wp-content/uploads/2020/02/RIAA-2019-Year-End-Music-Industry-Revenue-Report.pdf.
Schauman, Sebastian, Kristina Heinonen, og Maria Holmlund. "Crafting Customer Insight: What We Can Learn from the Revival of the Vinyl Record." Business Horizons 64, nr. 2 (2021): 261-71.
"IFPI GLOBAL MUSIC REPORT 2019." States News Service, 2019.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere