Shalimar, The International Symbol of Elegance

Jacques Guerlains var en av v?r tids mest innflytelsesrike parfym?rer, med en estimert produksjon p? rundt 400 dufter. Shalimar ble hans magnus opus, og har blitt st?ende som en arketype for orientalske parfymer. Den reklamerte seg som “The international symbol of elegance”. Toppnotene best?r av sitrus, bergamot, sitron, mandarin og sedertre; midtnotene er iris, patchouli, vetiver, jasmin og rose; basenotene er vanilje, r?kelse, l?r, opoponax, Civet, sandeltre, tonkab?nne og musk.

Bildet kan inneholde: drikkevarer, stemware, flash fotografering, bli syk, font.

Historie

Navnet Shalimar refererer til Shalimar-hagene i Lahore, Pakistan. Hagene er forbundet med skj?nnhet og romantikk, og parfymen i seg selv kan sees som en hyllest til kj?rlighetshistorien til keiser Shahjahan og konen Mumtaz Mahal. Hennes opprinnelige navn var Arjumand Banu, Men n?r Shahjahan ble keiser, giftet han seg med henne og kalte henne Mumtaz Mahal som betyr noe i dur av “palassets juvel”. N?r hun d?de var keiseren s? knust at han bygde Taj mahal-palasset til ?re for henne. Hagekomplekset Shalimar skal ha v?rt Mumtaz sin favoritthage. Notene trekker sterke forbindelser til denne hagen i Pakistan, med iris, jasmin og rose i hjertet og en rekke sitrusfrukter i toppen, alt komponert p? en bunn av r?kelse, tonkab?nne og vanilje som gir en kompleks, eksotisk og sensuell aroma. Parfymen ble skapt p? 20-tallet, og p? denne tiden var kultur for at mannen kj?pte parfyme i gave til konen sin. Derfor kan noe av suksessen rundt parfymen ha v?rt grunnet de romantiske aspektene den knyttes til, b?de historisk og p? markedet.

Flasken

Parfymeflasken er utf?rt i en Art deco-maner. I Paris i 1925 befant ustillingen The International Exhibition of decorative Arts seg, hvor Art Deco fikk sin offesielle introduksjon, og det var f?rst her Shalimar ble lansert. Art deco tok inspirasjon blant annet fra Art nouveau, men ogs? fra steder som India, Egypt og Amerika, og kan derfor knyttes til orientalismen. Orientalisme betegnet i utgangspunktet studien av orienten og en fascinasjon for det eksotiske, mystiske og luksuri?se ofte forbundet med ?sten. Dette kommer til syne i Art-deco blant annet gjennom rike farger, intrikate m?nstre med geometriske elementer og symmetri. formen p? parfymeflasken kan minne om en fontene, mens stopperen/korken er formet i bl?tt glass og kan ligne vannet som skyter ut av fontenen. P? denne tiden var det vanligst med smalere parfymeflasker lagd av krystallglass, gjerne b?rbare og nette. Shalimar derimot, fremstod som et kunstverk i seg selv, og var noe en stolt kunne ha st?ende som en suvernir p? toilettet. Designet p? flasken spilte stor rolle p? parfymens suksess, da den uttrykte det luksuri?se og ekostiske som hadde blitt s? popul?rt p? den tiden. Parfymen var og er fortsatt ansett som en av tidenes mest suksessfulle parfymer, og forbindes med sofistikasjon og eleganse, noe Guerlain som fransk parfyme-produsent satte h?yt i sitt varemerke.

Bildet kan inneholde: font, kunst, illustrasjon, plakat, symbol.

 

Den f?rste orientalske parfymen

Som vi vet sammenfaller orientalismen med h?ydepunktet i den europeiske kolonialismen, hvor flere europeiske makter hadde kontroll over blant annet flere land i midt?sten og Asia. Dette gjorde at stormaktene ogs? kunne plukke ut og romantisere de delene av kulturen deres de likte, samtidig som de undertrykte de delene som de mente ikke var i overenstemmelse med deres verdier. Som f?lge av dette oppstod det ogs? en del kunstnerisk sensasjonalisme som et virkemiddel for ? tiltrekke og fange det vestlige publikum, til tross for om dette betydde ? feilfremstille eller underbygge stereotypier. Derfor kan det diskuteres rundt hvorvidt den "opulente orienten" kun var en vestlig fremstilt fantasi. Parfymen som en kulturell designsuksess illustrerer dette p? et vis. Frankrike som kolonialistisk makt hadde omfattende handelsnettverk i ?sten og dette muliggjorde for import av en rekke krydderier og aromatiske ingredienser, som la grunnlaget for blant annet parfymer som Shalimar, hvor ingredienslisten inneholder flere noter hentet fra fjerne omr?der, for eksempel patchouli fra India, tonkab?nner fra S?r-Amerika osv. Parfymens suksess handler ikke bare om Jacques Guerlains sofistikerte nese, en vakker kj?rlighetshistorie, eller en flott flaske. Parfymen fetisjerer en fremmed kultur, fabrikerer den om til noe som pirrer det vestlige publikums fantasier. Er parfymen som designobjekt et internasjonalt symbol for eleganse, eller et vestlig symbol for kulturfetisjisme?

 

Kilder

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Shalimar-Eau-de-Parfum-53.html

https://perfumeposse.com/2016/06/10/shalimar-guerlain-video-review/

https://www.britannica.com/art/Art-Deco

https://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Guerlain

https://en.wikipedia.org/wiki/Shalimar_(perfume)


 

 

Emneord: Parfyme, Orientalisme, Art Deco Av Eline Bakke Skj?ringrud
Publisert 23. okt. 2023 12:00

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.