Min "ting" er osteklokken Benny, designet av Benny Motzfeldt omkring 1960. For ? forst? tingen min bedre, har jeg lest Mats Linders ganske ferske bok om Motzfeldt og hennes glasskunst. Det slo meg at v?r kjente glassdesigners historie ogs? er en del av historien til tre av v?re viktige glasskunst-milj?er: Hadeland, Randsfjord og PLUS. Linder nevner, litt humoristisk, at Motzfeldt ogs? hadde tre ektemenn (med tilh?rende navnebytter), som har gjort det litt vanskelig ? gj?re s?k omkring hennes tidligste karriere...
Benny Motzfeldt (1909-1995) startet den best kjente del av sin virksomhet ved Christiania Glasmagasins tegnekontor i 1955, i stillingen etter Hermann Bongard. I begynnelsen var fokuset p? mindre pyntegjenstander i glass. I 1960 kom alts? osteklokken Benny, som sammen med en lokk-krukke ble vist frem p? h?stm?nstringen til Foreningen Brukskunst i Kunstnernes Hus. Dette ble godt mottatt, og Benny ble utviklet til en hel serie glassprodukter.
Motzfeldt bl?ste ikke glass selv, men hun trivdes godt med ? eksperimentere sammen med glassbl?serne ved glassverket p? Hadeland. Fra 1964 var Benny Motzfeldt den f?rste kvinnelige formgiveren som tegnet kunstglass for Hadeland Glassverk. Gleden ved ? v?re tett p? h?ndverket i glasshytten, var trolig en ?rsak til at Motzfeldt i 1967 gikk over til naboen og rivalen, Randsfjord Glassverk. Her var milj?et mindre og tettere, og det var mulig ? eksperimentere mer: "P? mange m?ter tok Randsfjord en stor risiko da de ga Motzfeldt kunstnerisk frihet. Hennes kunstglass var sv?rt forskjellig fra fra det som ble laget ved de tre andre norske glassverkene...Hun brukte ulike oksider, emaljer og st?lnetting i glasset", skriver Linder.
Initiativtakeren til brukskunstsenteret PLUS i Fredrikstad var designgründeren Per Tannum, som ogs? sto bak Bonytt. PLUS skulle b?de v?re et brukskunstsenter og et kontaktpunkt mellom formgiverne og industrien. I 1970 fikk Benny Motzfeldt jobben som kunstnerisk leder. Hun vekslet mellom ? produsere kunstglass og produktserier. PLUS ble i l?pet av kort tid landets fremste milj? innen glassdesign. Milj?et p? Hadeland Glassverk hadde stagnert, Magnor hadde problemer med ? skape sin egen identitet, mens Randsfjord ikke fant noen god erstatter for Benny Motzfeldt. "Samtidig traff PLUS blink med Motzfeldts nye, serieproduserte modeller og unike kunstglass. Det ekspressive uttrykket var en reaksjon mot stilen Scandinavian Design. Folk ?nsket farger og organiske former", fastsl?r Mats Linder.
Litteratur
Linder, Mats. Benny Motzfeldt: Glasskunst. Fredrikstad: Papiret forlag, 2021.
Kunstindustrimuseet. Glasskunstneren Benny Motzfeldt. Oslo: Kunstindustrimuseet, 1973.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere