8. november (2. time): Hva er viktig n?r vi skal l?re med teknologi?

Foredrag ved Anders Kluge, InterMedia.

Anders Kluge

Oppsummering skrevet av Morten D?hlen:

Kluge startet med et par historiske ?yeblikk der vi fikk h?re videosekvenser av Douglas Engelbart som oppfant datamusa, og Larry Tesler, som sammen med Bill Atkinsen, lagde de f?rste menysystemene slik vi kjenner dem i dag. Et viktig poeng med disse to anekdotene fra informatikkens historie var ? illustrere viktigheten av utformingen av brukergrensesnitt n?r man skal utvikle verkt?y for l?ring, og at brukergrensesnitt sv?rt ofte m? (eller alltid b?r) utvikles i 澳门葡京手机版app下载 med brukerne. Dette er s?rlig viktig n?r man utvikler verkt?y som skal brukes i ulike l?ringssituasjoner.

Hovedutfordringen n?r man skal utvikle IT-systemer for l?ring er ? utforme disse slik at det skapes undring og refleksjon blant elevene som bruker systemet. Unders?kelser viser at dette er vanskelig og det er ikke overraskende at elever oppf?rer seg sv?rt ulikt n?r de plasseres foran en datamaskin der de kan skru p? ulike “knapper” for ? se eller h?re hva som skjer. Noen begynner ? leke med systemene som om det var dataspill, mens andre skrur p? “knappene” (parametre) uten m?l og mening. Et viktig pedagogisk sp?rsm?l er derfor hvordan utforme system og brukergrensesnittet slik at flest mulig (og helst alle) kommer i refleksjonsmodus n?r de g?r i gang med arbeidet. Mye av denne forskningen ved Intermedia foreg?r gjennom tester der de observere hva elevene gj?r og sier til hverandre n?r de bruker systemet. Hva er det de egentlig observerer og hva skal til f?r at elevene faktisk l?rer eller ?ker sin forst?else for det fenomenet eller den problemstillingen som systemet skal ilustrere? Gjennom ? studere adferd kan systemene videreutvikles slik at elevene styres i forhold til de l?ringsm?l som er knyttet til den konkrete problemstillingen.

Anders Kluge viste frem noen eksempler, bl.a. et system der de har hentet data fra klimaberegninger. I dette systemet kan elevene f.eks. endre forbruket av olje og gass i et visst tidsrom for s? ? observere p? direkten hvordan temperaturutviklingen p? jorda endrer seg. Et annet system som testes p? elever er en applikasjon der elevene kan observe hva som skjer med energiomsetningen i et hus ved bruk av ulike konstruksjonsmaterialer og ved ulik plassering og utforming av d?rer og vinduer. Kluge viste ogs? frem et l?ringsverkt?y som brukes i biologi i videreg?ende skole der m?let er ? ?ke forst?elsen for hvordan genene v?re er bygget opp og hvordan de virker, og en applikasjon som forklarer hvordan en varmepumpe virker. Fellesnevneren for alle disse systemene er at de gjennom simuleringer og animasjoner skal forklare komplekse fenomener og problemstillinger.

Emneord: formidling, klima, spill, utdanning
Publisert 9. nov. 2011 13:35 - Sist endret 7. feb. 2020 16:00
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere