Tema og m?lgruppe
Etter n?ye gjennomtenkning og mange forslag har vi bestemt oss for ? fokusere p? milj? og effektivitet. I den sammenheng har vi valgt ? fokusere p? panting av flasker i bybildet. Vi har laget en prototype til en panteboks, etter ? ha intervjuet domeneekspert, mange brukere, og observert i Oslo sentrum. Milj? p?virker og engasjerer folk i alle aldre, men v?rt fokus vil v?re ? finne en l?sning rettet mot unge voksne ettersom v?r data viser at det er m?lgruppen som har st?rst forbedringspotensial. Vi har spesifisert denne m?lgruppen til ? v?re mellom 18 og 26 ?r gamle.
Problemstilling
Vi har bestemt oss for f?lgende problemstilling:
"Hvordan kan man bruke arduino for ? gj?re det lettere ? pante flasker uten ? m?tte g? i butikken, og samtidig gi brukeren en f?lelse av at hen f?r noe igjen for det?"
Vi har g?tt gjennom flere problemstillinger, og mange prototyper, men presenterer kun prototyper relatert til den problemstillingen vi ble st?ende igjen med:
Snapchat-panting:
Vi prototypet en l?sning som baserte seg p? ? gj?re panting g?y, og for ? la brukerne bli en del av et fellesskap. Prototypen g?r ut p? at brukerne skal legge inn en flaske i en boks, for s? ? bli tatt bilde av. Dette bildet blir deretter lagt ut "mystory" p? en Snapchat-konto, som folk kan f?lge og se andre som panter via samme l?sning.
Panteboks (#pantfor)
Vi ?nsket ? utforske litt mer rundt kombinasjonen av veldedighet og panting. Kan folk gj?r en god gjerning samtidig som de blir kvitt panten de b?rer p?? Vil dette ogs? gj?re at brukerne f?ler de f?r noe igjen for det? Vi s? for oss at denne prototypen kunne se slik ut:
Pantebasket
Mange brukerne ?nsket en g?y opplevelse rundt panting, og vi utforsket derfor ulike l?sninger p? hvordan vi kunne gj?re dette g?y for brukere. Vi kom frem til en l?sning som bruker prinsipp fra basket:
Videre i prosjektet
Etter at vi produserte disse prototypene arrangerte vi en workshop med 5 forskjellige brukere innenfor m?lgruppen vi har valgt. Vi utforsket nye muligheter for ? l?se problemstillingen v?r, og fikk mange gode ideer. Etter presentasjonen av disse prototypene og workshoppen kom vi frem til den beste prototypen ? fortsette videre med er veldedighetsprototypen. Vi gikk videre med denne, og begynte ? finne ut hvordan vi skulle utforme denne. Her involverte vi brukere i alle deler, blant annet utformingen av knapper, boksen, farger og bruk av symboler. Dette resulterte i denne prototypen: