Narnia, here we come!

N? skal vi endelig komme oss frem til Narnia, ikke noe mer simulering! Vi skal n? faktisk skyte opp raketten fra Middle-Earth og reise gjennom solsystemet frem til Narnia. F?lg med!

Hentet fra: New Atlas

Som du kanskje s? i forrige innlegg, s? klarte vi ikke ? simulere reisen fra Middle-Earth til Narnia fullstendig p? egenh?nd. Dette vil p?virke litt hvordan vi faktisk kommer oss frem! Vi hadde nemlig tenkt ? bruke simuleringen v?r som en "guide" p? hvordan posisjon og hastighet raketten b?r ha til diverse tidspunkt. Ettersom vi ikke klarte dette p? egenh?nd s? har v?re litt mer erfarne kompiser p? NASA fikset dette problemet for oss, og de har da styrt raketten for oss slik at vi n? er i bane rundt Narnia!

Men hvis vi allerede er i bane, hva er det jeg skal skrive om i dette innlegget da? Det blir dessverre et litt kort innlegg p? grunn av manglende suksessfull simulering av reisen, men jeg skal likevel forklare i korte trekk hva vi ville gjort hvis vi hadde f?tt til simuleringen!

 

Fantasifull reise til Narnia

I en perfekt verden hadde vi klart simuleringen av reisen til Narnia, men livet er ikke en dans p? roser og dette klarte vi dessverre ikke. Dette begrenser hvordan vi skal faktisk reise til Narnia, siden vi n? ikke vet hva slags posisjon og hastighet vi b?r ha til ulike tider! Men selv om simuleringen v?r hadde fungert slik den skulle, s? ville det likevel ikke v?rt s? lett som ? bare bruke de farts-boostene som vi planla i simuleringen. Det er nemlig noen faktorer som vi ikke har tatt hensyn til i simuleringen. Vi har blant annet ikke tatt hensyn til mindre astronomiske legemer som for eksempel m?ner og asteroider, som potensielt kunne ha trukket oss litt ut av v?r planlagte bane. I tillegg kan simuleringen v?r ha best?tt av litt feilmarginer, ved usikkerheter i blant annet planetbanene. Men hvordan skulle vi ha tatt hensyn til disse faktorene hvis vi hadde hatt en fungerende simulering?

Vi kunne ha l?st disse tenkte problemene p? to m?ter. Den ene m?ten ville ha v?rt ? pr?ve og teste litt, ved ? ta flere testoppskytninger med reiser hvor vi ser hvordan vi eventuelt ville g?tt av v?r planlagte bane. Deretter ville vi har revurdert v?r simulering og tatt hensyn til hva som fikk oss p? avveie, og s? lagd en ny planlagt bane. Den andre metoden ville v?rt ? ta hensyn til faktorene som f?r oss p? avveie underveis i reisen. Da ville vi ha gitt sm? ekstra farts-boost underveis p? reisen som ville f?tt oss tilbake p? v?r planlagte bane. I denne metoden s? ville det nok ogs? ha blitt litt pr?ving og feiling, siden som sett tidligere s? f?r vi ikke alt til p? f?rste fors?k (eller eventuelt i det hele tatt, og da er det fint ? ha venner i NASA og v?r kj?re Gandalf p? hovedkvarteret). I figur 1 illustrerer jeg hvordan den andre metoden ville ha fungert.

Figur 1. Tegning av banekorreksjon, hvor den faktiske banen (svart) drifter fra den planlagte (r?d), s? blir det gjort en banekorreksjon (\(\Delta v\)) slik at raketten kommer tilbake i planlagt bane og for ? forhindre at raketten drifter lenger unna (gr?nn).

I figur 1 kan du se at hvis vi hadde kommet p? avveie fra v?r planlagte bane, s? ville vi ha gitt en liten farts-boost \(\Delta v\) for ? komme oss p? riktig vei igjen.

Vi fikk dessverre ikke pr?vd noen av disse metodene siden vi ikke hadde en planlagt bane til ? vise oss vei. Heldigvis har vi jo venner i NASA som er erfarne med slikt og som er villige til ? hjelpe en venn i n?d! V?re litt mer erfarne kompiser hjelper oss frem til Narnia slik at vi n? g?r i bane rundt planeten. F?lg med videre i neste innlegg for ? se om vi har havnet i en stabil bane!

 

Publisert 12. nov. 2023 17:32 - Sist endret 12. nov. 2023 17:45