Tuslingen puster lettet ut n?r fallskjermen er p? plass p? kua. "S?nn! N? ble den gild ja!" sier Tuslingen forn?yd. "Ja, men det er noe som mangler." funderer Askeladden. "Mangler? Den har fallskjerm, mat og duft! Hva mer kan en ku ?nske seg?" sp?rr Tuslingen. Askeladden snur seg rundt og ser et par raketter liggende bak en t?nne. "Landingsraketter!" roper Askeladden. Kua trenger nemlig landingsraketter for ? senke farten om den er st?rre enn \(v_{r, safe} = 3\) [m/s] rett f?r bakken.
Askeladden roter fram blyanten sin igjen og tegner i hvilken retning disse rakettene kommer til ? fungere, som man kan se tydeligere i figur 3. Kraften til rakettene er n?dt til ? v?re stor nok til ? f? kua fra den terminalhastigheten den f?r med fallskjerm og under \(v_{r, safe}\). Formelen for kraften til rakettene kan dermed skrives som luftmotstanden den f?r med terminalhastighet minus luftmotstanden den f?r n?r den er innenfor trygge hastighetsrammer:
\(F_L = \frac{1}{2}\rho_0 A (v_t^2 - v_{safe}^2)\), hvor \(\rho_0\) er tettheten til atmosf?ren ved overflaten, \(A\) er igjen arealet til fallskjermen, \(v_{r, safe} = 3\) [m/s] er kravet for at den lander trygt og \(v_t\) er den konstante terminalhastigheten til kua.
Askeladden implementerer dette inn i simuleringen f?r han fester rakettene p? hver side av kua. "N?. N? er den klar!" sier Askeladden med begge hendene p? hoften mens han beundrer verket. "Mooooo." h?rer du fra den dr?vtyggende, uvitende kua. "Noe finere har jeg aldri sett!" sier Tuslingen p? gr?ten.
Askeladden l?per opp p? dekk igjen for ? tegne landingsbanen til kua, med en iver ingen noensinne har sett. Han begynner f?rst ? tegne fra b?ten til starten av atmosf?ren. Det kan du se i figur 1. Her vil f?rste hendelse etter at kua har forlate b?ten ? senke den tangensielle hastigheten til kua i liten grad, desto st?rre minking av den jo krassere vil kua komme inn i atmosf?ren. Senker man farten for lite, kan Askeladden risikere at kua aldri n?r atmosf?ren eller bruker veldig lang tid f?r det skjer.
Det neste steget er at kua faktisk treffer atmosf?ren. Askeladden lager en liten tegning basert p? antakelsene som er gjort tidligere i figur 2. Kua vil f?rst oppleve en stor luftmotstand parallelt med tangensialhastigheten dens. Dette vil sakke ned kuas tangensiale hastighet og den vil til slutt ende opp med ? oppn? terminal hastighet (markert med lilla i tegningen).
Det siste store steget skjer rett f?r kua treffer bakken, da vil nemlig landingsrakettene aktiveres om hastigheten er for stor. Askeladden tegner scenarioet i figur 3. Han tegner kreftene som vil fungere p? kua i det rakettene trer i kraft. Kua vil oppleve en stor kraft i motsatt retning av gravitasjonskraften \(F_L\) som vil senke farten til kua drastisk om den er h?y.
Askeladden tenker at disse rakettene b?r avfyres s? n?re bakken som mulig. Avfyres de for tidlig vil kua kunne opparbeide hastighet igjen ved gravitasjon som virker p? kua. Avfyres de for sent vil kua knekke f?ttene og mest sannsynlig d? som en flue p? en frontrute.
Kommer kua til ? overleve alt dette da? Askeladden sveiver i gang den store datamaskinen av tre. "La oss se her."