Selvklebende avtakbar notatblokk

Alltid i oppgaver i kunst- og designhistorie er en del av oppgaven ? lage en formal analyse, der man beskriver formuttrykkene til kunstverket eller designobjektet oppgaven handler om. Man tar for seg linjer, teksturer, former, farger, osv. N?r det gjelder Post-it lappen/blokken tenkte jeg f?rst det ikke var mye ? si, for er den mer enn et firkantet, gr?nt ark? Eller som det st?r bak p? pakken en "selvklebende avtakbar notatblokk"? I dette blogginnlegge skal jeg derfor pr?ve, som en liten test for meg selv, ? skrive alt jeg ser og kommer p? rundt designet til Post-it lappen. For kanskje ligger noe av svaret p? hvorfor Post-it lappen har blitt en suksess ogs? her?

Foto: Post-it 3M

 

Ja, for det f?rste, den er kvadratisk. Blokken jeg har er 76 mm x 76 mm. En blokk best?r av 100 ark. Hvert ark har lim p? baksiden p? 1/5 av arket. Limet er klebrig nok til ? sitte fast, men ogs? lett ? flytte flere ganger uten at den setter merker p? underlaget den blir flyttet fra. P? blokken jeg har sitter alle arkene fast p? samme side, men Post-it kommer ogs? med blokker med lim p? annenhver siden, s? den f?r et sikksakk m?nster n?r du trekker ?verste arket lett oppover. Disse kalles "Z-notes," siden arkene danner en Z-form.

St?rrelsen er alts? litt under 8 cm p? den blokken jeg har, men Post-it finne n? i mange st?rrelser og former; rektangul?re utgaver, hjerte formet, osv. Likevel tror jeg at noe av essensen til suksessen ligger her. Klebrige lapper i seg selv ville ikke fungert om de var et A4 ark store, eller et frimerke sm?. Originalt satte Art Fry i gang med ? lage bokmerker, men det er som notatblokker Post-it lappene har blitt en suksess. Hadde de v?rt noen cm st?rre eller mindre hadde ikke det gjort den store forskjellen, men en markant annen st?rrelse ville nok ikke sl?tt an. Post-it lappene  er perfekte laget for ? skrible ned sm? notater, begreper, handlelister eller avtaler, ikke lange avhandlinger. 

Fargen p? min valgte blokk er lyse gr?nn. Den er veldig fargerik, men likevel ikke s? m?rk at man ikke kan se det man skriver p? den. Originalen var i en gulfarge kalt Canary yellow, som 3M vist nok har tatt patent p?. Valget av fargen var likevel en ren tilfeldighet, da det var den eneste fargen trykkeriet hos 3M hadde igjen da de f?rste Post-it lappene ble trykket opp. Post-it er senere blitt kjent som fargerike, men aldri med for sterke farger. Ser man ikke det man skriver blir funksjonen til produktet borte, og dette anser jeg som en annen essensiell del av produktet. Blokken jeg har en ”singel” pakke i gr?nt, men de kommer ogs? i pakker med flere farger. Post-it har i de senere ?rene begynt med kolleksjoner med blokker, i en fargeskala men i alle st?rrelsene de tilbyr, med navn som Joyful, Energetic, Rainbow, Cape Town, Miami, eller Bora Bora som i reklamefilmen under. Blokken jeg har er ogs? uten linjer og m?nster, noe som gj?r at den passer til all slags bruk. I starten av produksjonen ble det satset p? lapper med linjer.

Etter dette lille dypdykket i designet til Post-it lappene mener jeg fortsatt at funksjonen som et "selvklebende avtakbar notatark" er suksessen, men at designet og formspr?ket bygger opp under funksjonen. B?de st?rrelsene og fargene har f?tt sine begrensninger for ikke ? overskygge funksjonen. Likevel tror jeg blant annet at n?r Post-it n? kommer i mange farger, har hjulpet dem inn i idemyldring og "brainstorming" arenaer. Der kan forskjellige ideer fargekodes, og med det f?r Post-it flere funksjoner utover det originalen hadde. Jeg merker ogs?, som det snakkes om i filmen under, at Post-it fargene er sm? gledesspredere i notater og avtaleb?ker, og at man ikke skal undervurdere fargers emosjonelle virkning og at farger er mer enn bare visuelt. 

Foto: winc
Emneord: Post-it Av Sara Alette Nygaard
Publisert 22. feb. 2018 16:56 - Sist endret 8. mars 2018 18:05
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.