Panton ?nsket a? skape en lampe der ba?de fot og lampeskjermen skulle ble en reflektor for lyskilden. Plastfoten pa? lampen er sirkul?r og smaler oppover for a? sa? bli en malt sta?l stamme. Den siste delen er laget av plast. Innvending er lampeskjermen laget av akryl. Panton sin sammensetning av materialer forteller litt om hvordan han ?nsket a? bringe teknisk og formelle innovasjoner i sine design. Samtidig gjorde dette ogsa? objektet tilgjengelig for et st?rre publikum.
Den gjemte lysp?ren skinner lys opp taket av lampen, som deretter skinner lyset nedover hvor lyset igjen er reflektert den trompet formet stammen. Det dimme lyset sprer seg i rommet. I andre versjoner slik som den “white Opal” versjonen kommer lyset gjennom en akryl lampeskjerm som skaper en varm gl?d i hele rommet.
Panthella lampen har en b?yet grafisk linje, som skaper balanse og stabilitet sammen med den trompet formet stammen. Lampen kan minne en idealisert blomst, som i dag har mange kjente trekk. Lampen inneholder sma? art deco referanser. En kan ogsa? se referanser fra modernitet og inspirasjon fra tidligere generasjoner. Panton har fa?tt noe innflytelse fra Paul Hennings, som ogsa? var en stor innovat?r i belysning. En kan se viktigheten av a? ha?ndtere lyset og skygger. Videre er det ogsa? et viktig forhold mellom lys og farge og mellom lys og materialer, som var med pa? a? skape den ikoniske Panthella lampen.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere