En kandidat fra studieretning for kuratering, kritikk og modernismens kulturarv har f?lgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Kandidaten
- har
inng?ende kunnskap om problemstillinger, teorier og metoder innen kuratering og utstillingsproduksjon, kulturarvsfeltet, kulturminnestudier og kunstkritikk - har kunnskaper om kritiske og analytiske tiln?rminger til kunstverk, kunstkritikk, utstillinger og bevaringsproblematikk
- har avansert kunnskap om kunsthistoriske teorier og metoder og om kunstfeltets samfunnsmessige relevans og aktualitet i dag,
- har spesialisert innsikt innen et avgrenset felt, som kan v?re ett eller flere kunstverk eller byggverk, en utstilling, et motiv eller tema, eller en unders?kelse med utgangspunkt i en teoretisk eller kunsthistorisk problemstilling
- kan formulere og besvare aktuelle problemstillinger ved hjelp av teorier og metoder innen kunsthistorie og visuelle studier, og analysere og forholde seg kritisk til disse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og anvende aktuelle teorier og metoder innen kuratering og kulturminnestudier formulert i en st?rre prosjektrapport
- kan gjennomf?re et selvstendig og avgrenset vitenskapelig forskningsprosjekt under veiledning og i tr?d med forskningsetiske normer, og bruke aktuelle teorier og metoder i faget
- har innsyn i det ? kuratere og planlegge kunstutstillinger gjennom reelle eller fiktive prosjekter, eller i problemstillinger knyttet til bevaring av moderne kulturminner
- kan forholde seg selvstendig og analytisk til kunsthistoriske framstillinger og bruke dem til ? utvikle egne resonnementer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante kunsthistoriske fag-,og yrkesetiske problemstillinger
- kan anvende kunsthistoriske kunnskaper og ferdigheter p? avanserte oppgaver eller prosjekter innenfor kuratering eller kulturminnevern
- kan formidle omfattende kunnskap om kunsthistoriske temaer og kunnskap om faget generelt til fagfolk og til offentligheten
- kan bidra til nye m?ter ? forst? og arbeide med kuratering eller kulturminnevern p?
- kan anvende sin kunnskap p? nye kunsthistoriske omr?der og bidra til utvikling av kunsthistorisk empiri og teori innenfor et faglig fellesskap
- kan reflektere over aktuelle forskningsetiske problemstillinger knyttet til for eksempel eierskap og personlige og ?konomiske forhold